przychód podatkowy

dyrektor / kierownik prowadzi zebranie

W którym momencie rozpoznać przychód podatkowy przy wydaniu karty upominkowej

Przedsiębiorca, który wystawia klientowi voucher uprawniający do określonych szkoleń, przychód rozpozna dopiero w momencie wykonania usługi lub w momencie upływu terminu ważności takiej karty. A co jeżeli klient nie skorzysta z warsztatów w określonym czasie vouchera? Sprawdźmy.

Aby uatrakcyjnić ofertę, podatnik wprowadził sprzedaż kart upominkowych (tzw. voucherów). Są to dokumenty opatrzone unikalnym kodem, o określonym nominale i terminie ważności, uprawniających klientów do bezgotówkowego skorzystania z oferowanych usług.

Otrzymanie karty upominkowej następuje w zamian za przekazanie środków pieniężnych na rzecz przedsiębiorcy w kwocie stanowiącej jej równowartość. W chwili wydania vouchera strony nie wiedzą, czy i na jakie szkolenie klient się zapisze i czy zapłaci voucherem. Zgodnie z regulaminem vouchery są jednorazowe, a termin ich realizacji wynosi 4 miesiące od momentu zakupu.

Gdy mija termin ważności vouchera, klient nie otrzymuje za niego zwrotu gotówki. Z kolei gdy wartość voucherów przekracza wartość nabytych usług, różnica nie jest zwracana, ani w żaden inny sposób refundowana. Wątpliwości dotyczyły tego,jaki jest moment powstania przychodu w podatku dochodowym z tytułu sprzedaży vouchera. Czy jest to moment odpłatnego wydania karty, czy data wykonania usługi przez przedsiębiorcę.

Nagroda w konkursie dla pracowników firmy powiązanej podlega PIT

Działania związane z organizacją konkursów dla handlowców ze spółki powiązanej nie stanowią programu motywacyjnego. Celem takich przedsięwzięć jest promocja marki oraz produktów spółki. W konsekwencji wygrane w konkursach stanowią przychód z innych źródeł opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a nie przy zastosowaniu skali podatkowej.

Sprawa dotyczyła spółki wchodzącej w skład międzynarodowej grupy, która prowadzi działalność gospodarczą w Polsce w zakresie produkcji oraz dystrybucji napojów bezalkoholowych. Rozprowadzaniem produktów zajmuje się inna firma z grupy (podmiot powiązany). Spółka organizuje konkursy, których celem jest stymulowanie inicjatywy pracowników spółki powiązanej w zakresie promocji marki, wspieranie integracji oraz wzajemnej rywalizacji w zakresie realizowanych wyników sprzedaży. Konkursy adresowane są do zamkniętego grona odbiorców, do którego należą wyłącznie handlowcy.

Przedsiębiorstwo chciało wiedzieć, czy wygrane w konkursach, otrzymane przez pracowników spółki powiązanej, stanowią przychód z innych źródeł opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem spółki – tak.

Izba Skarbowa w Warszawie uznała, że akcja organizowana przez przedsiębiorstwo nosi cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu. Zdaniem organu podatkowego nagroda stanowi dodatkową gratyfikację za dobrze wykonaną pracę, a nie za wygraną w konkursie. Wartość nagrody stanowi przychód z innych źródeł, który podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej. Sprawa trafiła do sądu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nie zgodził się ze stanowiskiem organu podatkowego i uchylił interpretację. Jak podkreślił w ustnym uzasadnieniu wyroku – działania spółki spełniają kryteria konkursu i powinny być opodatkowane zryczałtowaną 10% stawką podatku.

Pytanie do eksperta: Jakie warunki muszą być spełnione, aby nie budziło wątpliwości, że organizowane przedsięwzięcie to konkurs, a od przyznanej nagrody pobiera się zryczałtowany podatek?

Wyrok komentuje Łukasz Warmiński
doradca podatkowy, partner w Galt Tax Sp. z o.o.