przychód podatkowy

Nieodpłatne świadczenia dla kontrahentów podatki

Nieodpłatne świadczenia dla kontrahentów – skutki podatkowe i ważne interpretacje

Przedsiębiorcy, aby zdobyć klientów lub utrzymać już istniejących, często przekazują im różnego rodzaju świadczenia.  Zakup oraz ich przekazanie wywołuje skutki na gruncie podatków i to zarówno po stronie firmy przekazującej, jaki i obdarowanego. Jak wskazuje praktyka, rozliczanie takich świadczeń budzi poważne problemy. Poznaj wskazówki, jak w praktyce rozliczać nieodpłatne świadczenia dla kontrahentów.

Uregulowania znajdujące się w ustawach o podatku dochodowym nie zawierają definicji „nieodpłatnego świadczenia”.

Dlatego też powszechnie przyjęte jest posługiwanie się definicją potoczną, zgodnie z którą przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności przedsiębiorców, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tych osób, mające konkretny wymiar finansowy. Świadczenia mogą przybrać formę rzeczowych bądź niematerialnych.

Przyjmuje się, że aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe.

Aby uznać dane świadczenie za nieodpłatne, działanie świadczeniobiorcy wiązać się musi z jego pozytywną wolą, tzn. że chce on przekazać świadczeniobiorcy świadczenie i czyni to nieodpłatnie.

Nieodpłatne świadczenie a orzecznictwo

W wyroku NSA z 12 grudnia 2008 r.,  sygn. akt II FSK 1361/07 wskazano, że nieodpłatne świadczenie obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub też te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie mające konkretny wymiar majątkowy czy finansowy.

Rekompensata za brak dostawy towaru

Rekompensata za brak dostawy towaru – czy stanowią przychody podatnika PIT

Czasem zdarzają się sytuację, gdy przedsiębiorca kupi towar, wpłaci zaliczkę, a mimo to zamówienie do niego nie dotrze. Pojawia się wówczas pytanie, czy otrzymana przez podatnika rekompensata od kontrahenta będzie stanowiła przychód  z działalności gospodarczej? Sprawdźmy to.

W toku prowadzonej działalności może wystąpić sytuacja, że przedsiębiorca dokonał zakupu i zapłaty za towar (wpłaty zaliczki), którego nie otrzymał. Zapłata zaliczki udokumentowana jest otrzymaną fakturą zaliczkową, a faktury końcowej podatnik nie otrzymał.

Faktury zaliczkowe na zamówiony towar nie zostały uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów. Zdarza się, że w takiej sytuacji, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami kontrahenta (np. regulaminy), że podatnik (przedsiębiorca) otrzymuje od kontrahenta rekompensatę, w związku z dokonaniem transakcji zakupu towaru, która to dostawa nie została zrealizowana.

W sytuacji, gdy otrzymana rekompensata okazałaby się nienależna lub sprzedający (kontrahent) naprawi szkodę, to podatnik (przedsiębiorca) jest zobowiązany do niezwłocznego zwrotu na rachunek kontrahenta. W takiej sytuacji powstaje wątpliwość, czy otrzymana przez podatnika (przedsiębiorcę) rekompensata w wyniku wykonania przez kontrahenta (sprzedawcę)  postanowień regulaminu będzie stanowiła przychód  z działalności gospodarczej?

Kiedy powstaje przychód podatkowy przy refakturowaniu mediów

Pytanie: Pytanie dotyczące kwalifikowania kosztów i przychodów do właściwych okresów miesięcznych. Osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pomieszczeń. W związku z udostępnieniem lokali w umowach najmu oprócz stawki za czynsz jest zapis dotyczący wykorzystywanych mediów: najemca uiszczać będzie na rzecz Wynajmującego opłatę za energię elektryczną wykorzystywaną w przedmiocie najmu, naliczaną według wskazania licznika, zgodnie z obowiązującymi stawkami + podatek VAT, w wysokości określonej w obowiązujących w tym zakresie przepisach. Opłaty, o których mowa powyżej będą regulowane na podstawie odrębnej faktury VAT, wystawionej na koniec miesiąca kalendarzowego, w którym wynajmujący otrzyma stosowne rozliczenie od koncesjonowanego sprzedawcy energii elektrycznej, płatnej w terminie 14 dni od dnia jej wystawienia. Opłata powyższa jest zmienna i nie powoduje konieczności zachowania terminu wypowiedzenia umowy najmu. Zgodnie z zawartymi umowami refaktury za media dla najemców wystawiane są na koniec miesiąca, w którym otrzymujemy fakturę od sprzedawcy energii elektrycznej. Przykładowo fakturę za energię elektryczną za okres od 30.09.2022 r. do 05.12.2022 r. otrzymaliśmy 27.01.2023 r. W związku z tym refaktura za energię dla najemcy, zgodnie z zawartą umową została wystawiona na ostatni dzień miesiąca, w którym otrzymaliśmy rozliczenie, czyli z datą 31.01.2023 r. z datą sprzedaży 05.12.2023 r. Do jakiego okresu podatkowego zaliczyć koszty energii z tytułu otrzymanej faktury w dniu 27.01.2023 r. a dotyczącą okresu 30.09.2022-05.12.2022r. do grudnia 2022 r., czy do stycznia 2023 r.? Do jakiego okresu podatkowego zaliczyć przychody z tytułu refaktury za media wystawionej 31.01.2023 r. a dotyczącej okresu 30.09.2022 r. - 05.12.2022 r. - do grudnia 2022 r, czy zgodnie z datą wystawionej refaktury do stycznia 2023 r.?