Oprocentowanie nadpłat ma być bardziej korzystne dla podatników

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 21 marca 2024
Oprocentowanie nadpłat ma być bardziej korzystne dla podatników

Ministerstwo Finansów zmieni zasady oprocentowania nadpłat podatkowych. Tak wynika z przegotowywanych przez resort przepisów, zakładających m.in. nowelizację Ordynacji podatkowej. Ma ona zostać dostosowana do wytycznych wynikających z orzecznictwa unijnego w tym zakresie.   

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Czego dotyczył wyrok TSUE z 8 czerwca 2023 r. w sprawie C-322/22
  • Które regulacje Ordynacji podatkowej zostały zakwestionowane przez Trybunał
  • Jak do wspomnianego orzeczenia odniosło się Ministerstwo Finansów
  • Kiedy ma zostać opublikowany projekt zmian w przepisach zgodny z wyrokiem, o którym była mowa wcześniej

Sprawdź też:

Nadpłata podatku w CIT-8 w związku z ulgą B+R – sprawdź księgowanie

Projekt zmian w ustawie o KAS – jakie skutki dla przedsiębiorców

Resort finansów nie wyklucza zmian w zakresie przedawnienia zobowiązań podatkowych

Nowy wykaz należności, które trzeba regulować na mikrorachunek podatkowy już obowiązuje

Resort finansów pracuje nad nowelizacją Ordynacji podatkowej. Jej celem jest implementacja do wspomnianej ustawy wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 czerwca 2023 r. w sprawie C-322/22 (Dz. Urz. UE.C.2023.261.19). W wyroku tym TSUE orzekł o niezgodności z prawem unijnym polskich przepisów, pozwalających na ograniczenie bądź odmowę oprocentowania nadpłat wynikających z orzeczenia tego trybunału.

Przypomnijmy, że zgodnie z zakwestionowanymi przepisami (a konkretnie art. 78 § 5 Ordynacji podatkowej), w odniesieniu do nadpłat powstałych w wyniku orzeczenia TSUE, oprocentowanie przysługuje za okres od dnia powstania nadpłaty do:

  • dnia jej zwrotu – pod warunkiem złożenia przez podatnika wniosku o zwrot nadpłaty przed terminem albo w terminie 30 dni od dnia publikacji sentencji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym UE (względnie od dnia, w którym uchylono lub zmieniono w całości lub w części akt normatywny),
  • 30. dnia od dnia publikacji sentencji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym UE (lub od dnia, w którym uchylono lub zmieniono w całości lub w części akt normatywny) – jeżeli wniosek o zwrot nadpłaty został złożony po upływie 30 dni od dnia publikacji sentencji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym UE  (lub od dnia, w którym uchylono lub zmieniono w całości lub w części ten akt).

Jakie są skutki stosowania kwestionowanych przepisów  

Takie brzmienie przywołanych regulacji powoduje, że podatnicy często nie mają możliwości uzyskania pełnego oprocentowania takiej nadpłaty. Dotyczy to np. sytuacji, gdy krajowy ustawodawca  nie dostosował w odpowiednim czasie przepisów do treści wyroku  TSUE. W przypadku, gdy nadpłata powstała już po publikacji takiego orzeczenia, pojawia się  pytanie, czy odsetki od niej należą się tylko do  30. dnia od wspomnianej publikacji, czy do dnia zwrotu nadpłaconego podatku przez fiskusa. Niestety organy podatkowe – opierając się na literalnym brzmieniu ww. art. 78 § 5 Ordynacji podatkowej – odmawiały oprocentowania takich nadpłat za okres przekraczający 30 dni.

Na czym polega istota zaproponowanych zmian

W projekcie zaproponowano, aby oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE przysługiwało za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu (zaliczenia jej na poczet zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych lub dnia złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych) –  niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty względem publikacji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Według projektodawców, taką samą regułę oprocentowania należy przyjąć w odniesieniu do nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Zasada równoważności wymaga bowiem, aby całość uregulowań dotyczących danego środka prawnego znajdowała zastosowanie jednakowo do środków prawnych opartych na naruszeniu prawa unijnego oraz tych opartych na naruszeniu prawa wewnętrznego. Według zapowiedzi, przedstawione rozwiązania znajdą odzwierciedlenie w zmienianym art. 78 Ordynacji podatkowej.

Pozostałe założenia nowelizacji

Projekt przewiduje także dostosowanie treści odpowiednich przepisów Ordynacji podatkowej oraz ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, do wykładni przyjętej przez TSUE w wyroku z 27 marca 2019 r. w sprawie C-545/17 Pawlak (Dz. Urz. UE C. 2019.187.19).

Dlatego ma nastąpić zmiana art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Ma ona polegać na  rozszerzeniu domniemania zachowania terminu przy wnoszeniu pism do organów podatkowych tak, aby dotyczyło ono pism:

  • nadanych do organów podatkowych u dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe i dowolnego podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej,
  • otrzymanych przez dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe po nadaniu w państwie spoza Unii Europejskiej.

Analogiczne zmiany zostaną dokonane w art. 176 ust. 3 wskazanej wcześniej ustawy .z 17 grudnia 2004 r. Według przyjętych przez  resort finansów założeń, projekt nowelizacji zostanie przyjęty przez rząd w drugim kwartale 2024 roku.

Źródło:

  • projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz