Przedsiębiorcy mają prawo zaliczać do kosztów podatkowych ponoszone wydatki, jeśli tylko są związane z przychodami bądź źródłem, z którego są uzyskiwane. Muszą też być prawidłowo udokumentowane i nie mogą znajdować się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów. Wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów podatkowych. Natomiast tych na reprezentację już nie. Sprawdź aktualne stanowisko organów podatkowych i upewnij się jakie wydatki zostaną uznane za reklamę, a jakie za reprezentację.
Wydatki poniesione na współorganizowanie konferencji i szkoleń produktowych nie stanowią reklamy. W konsekwencji nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Sprawa dotyczyła spółki, która zlecała zewnętrznym firmom organizację konferencji produktowych oraz szkoleń w kraju i za granicą dla jej kontrahentów oraz podmiotów współpracujących ze spółką, a także kluczowych klientów. Wątpliwości dotyczyły tego, czy wydatki poniesione przez spółkę na nabycie usług od firm zewnętrznych stanowią dla przedsiębiorstwa koszt podatkowy. Firma uważała, że tak. Organ podatkowy uznał jednak stanowisko za niewłaściwe. Jego zdaniem wydane sumy to reprezentacja, a takich wydatków nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Sprawa trafiła do sądu.
Pytanie do eksperta: Czym różni się reklama od reprezentacji?
Jerzy Toczyńskikonsultant Accreo
Działania przedsiębiorcy związane z wręczeniem produktów w celu utrzymania dobrych relacji handlowych to reklama. W związku z tym poniesione wydatki firma może zaliczyć do kosztów podatkowych.
Organ podatkowy uznał, że działania podatnika zmierzają do wykreowania pozytywnego obrazu spółki. Skąd się biorą kłopoty z rozróżnieniem wydatków reklamowych od reprezentacyjnych?
Odpowiada Aleksandra Plichtastarszy konsultant w firmie doradczej Accreo
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip