Firmy z uwagi na rozwój często zwiększają asortyment proponowanych towarów handlowych. Pociąga to za sobą dodatkowy nakład pracy i czasu poświęconego na zarządzanie towarami, od zamówień poprzez kontrolę stanów magazynowych, do sprzedaży. Liczba indeksów znacznie się zwiększy, co utrudni zadania związane z zarządzaniem towarami w firmie. W takiej sytuacji pomocna może okazać się analiza opisana poniżej.
W sytuacji zwiększenia asortymentu należy wprowadzić pewien rodzaj klasyfikacji towarów, który dzieliłby je na wymagające szczególnej uwagi, indeksy o wysokiej ważności oraz pozostałe mniej istotne. Ułatwi to przedsiębiorstwu koncentrowanie się w pierwszej kolejności na wybranych produktach, które głównie generują sprzedaż, a co za tym idzie – zysk dla firmy. W tym celu zostanie użyta analiza ABC, która jest metodą klasyfikacji towarów zgodnie z ich znaczeniem dla firmy.
Analiza ABC
Analiza ABC służy do klasyfikacji towarów, wyrobów czy innych zasobów na trzy grupy:
1. Grupa A – indeksy najdroższe, stanowiące największą wartość w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa,
2. Grupa B – indeksy o średniej wartości w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa,
3. Grupa C – indeksy o najmniejszej wartości w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa.
Najczęściej stosowanym podziałem dla tych grup jest:
1. Grupa A do 80% wartości w całym wolumenie wartości.
2. Grupa B do 15% wartości w całym wolumenie wartości.
3. Grupa C do 5% wartości w całym wolumenie wartości.