Naprawa ksero – sprawdź, w jakim paragrafie ująć

Barbara Jarosz

Autor: Barbara Jarosz

Dodano: 29 maja 2018
Pytanie:  Jak poprawnie przydzielić paragraf klasyfikacji budżetowej, gdy poradnia psychologiczno-pedagogiczna zleciła naprawę ksera? Na fakturze napisano:
usługa naprawy – 100 zł
materiały (rolki, bęben) – 250 zł
dojazd – 30 zł. Czy należy przydzielić jeden paragraf 4270 do kwoty 380 zł (bo cała faktura dotyczy naprawy ksera)? Czy może należy rozbić na różne paragrafy:
usługa naprawy – kwota 100 zł paragraf 4270
materiały  - kwota 250 zł, paragraf 4210
dojazd – 30 zł , paragraf 4300?
Odpowiedź: 

Klasyfikacja  wydatków  dotyczących naprawy  ksero  do właściwego paragrafu uzależniona jest od charakteru prowadzonych prac.

Prawidłowe zaklasyfikowanie wydatku w jednostce budżetowej polega  na przeprowadzeniu szczegółowej analizy charakteru  tego wydatku.

Przepisy rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej nie zawierają uregulowań wskazujących wprost, w jakim paragrafie klasyfikacji wydatków należy ująć wydatki w przypadku wielopozycyjnego wydatku.

Przy klasyfikowaniu wydatków należy  zwrócić uwagę na to, co zlecamy i jaki dana usługa ma charakter.

Wydatki na zakup usług remontowych powinny  być sklasyfikowane w § 427 z odpowiednią czwartą cyfrą. Paragraf ten obejmuje wydatki na zakup usług remontowych, a w szczególności usługi budowlano-montażowe w zakresie remontów pomieszczeń i budynków oraz usługi w zakresie remontów dróg, niezaliczane do wydatków majątkowych.

Do paragrafu 427 „Zakup usług remontowych” nie można klasyfikować wydatków ponoszonych na zakup materiałów przeznaczonych do zużycia podczas prowadzonych prac remontowych.

Jeśli jednostka budżetowa  nabyła  materiały przeznaczone do remontu ksero, to taki wydatek powinna ujmować w paragrafie 421 „Zakup materiałów i wyposażenia”. W paragrafie 427 ujmuje się wyłącznie wydatki na zakup usług, a nie na zakup materiałów.

Warto jednak zaznaczyć, że jeśli  wykonanie prac remontowych zostanie zlecone wyspecjalizowanej firmie i w otrzymanej  fakturze wykonawca  wyszczególnia  robociznę oraz  zużyte do naprawy  części, materiały  zgodnie z zawartą umową  (jednostka budżetowa) zleciła wykonanie prac naprawczych, to należy traktować to zlecenie jako zakup usługi remontowej.

Jednostka nie  nabywała  materiałów  wyszczególnionych w treści faktury. Poniesiony wydatek należy zaklasyfikować do paragrafu 427 „Zakup usług remontowych” (zgodnie z zawartą umowy).

Proszę pamiętać, że faktury i rachunki  związane z realizacją zadania powinny być opisane zgodnie z wymogami określonymi w art. 21  ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości (dalej: uor).

Konieczność kontroli dowodów wynika również  z art. 22 uor, który  mówi, że dowody księgowe powinny być rzetelne,  zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne oraz wolne od błędów rachunkowych.

Przed wprowadzeniem dowodu do ksiąg rachunkowych należy więc przeprowadzić jego kontrolę  merytoryczną w ramach której  sprawdza się m.in., czy dowód dokumentuje faktyczną operację gospodarczą oraz czy jest zgodny z treścią zawartych umów bądź decyzjami podjętymi przez uprawnione osoby. Do przeprowadzenia tej kontroli wymagana jest wiedza wykraczająca najczęściej poza kompetencje i informacje posiadane przez pracowników księgowości. Dlatego  dokonuje jej  kierownik komórki, którego koszt dotyczy, lub kierownik jednostki.

Z treści dowodu  nie zawsze jednoznacznie wynika  właściwy sposób jego ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacji). Bez  opisu takiej faktury pracownik księgowości nie będzie wiedział jak ująć ją w księgach.

Z kontroli merytorycznej na dowodzie księgowym  powinno wynikać (opis powinien być na tyle wyczerpujący, by umożliwiał późniejsze prawidłowe jego zaklasyfikowanie, zadekretowanie i zaksięgowanie).

Przykładowo, rachunek  kosztowy za zakup materiałów i usługi  można zaklasyfikować w § 4270  „Zakup usług remontowych” – 380 zł,  jeśli osoba dokonujące kontroli merytorycznej opisze wykonanie naprawy ksero zgodnie z zamówieniem lub umową.

W przypadku jeśli w opisie  na rachunku/fakturze są dwie lub więcej pozycji (towary i usługi), należy przyjąć,  że jednostka traktuje poszczególne pozycje faktury jako samodzielne dla siebie świadczenia (jednostka zakupiła materiał - § 4210 oraz  usługi - § 4270, § 4300). Oznacza to, że celem jednostki był zakup materiałów i robocizny oraz dojazdu.

Kwestia ta również powinna być uregulowana w zasadach rachunkowych jednostki budżetowej.

Barbara Jarosz

Autor: Barbara Jarosz

główna księgowa jednostki budżetowej, posiada certyfikat MF, wieloletni praktyk
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.