Weszły w życie zmiany w przepisach dotyczących uprawnień w KSeF

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 7 września 2023
Weszły w życie zmiany w przepisach dotyczących uprawnień w KSeF

Obowiązuje już rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające przepisy w zakresie korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF). Wprowadzono do nich regulacje umożliwiające nadawanie zawężających uprawnień w tym systemie, co ma być ułatwieniem dla podmiotów z rozbudowanymi strukturami organizacyjnymi, np. mającymi kilka oddziałów (zakładów). 

Zmiany dotyczą przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur  (Dz. U. z 2021 r. poz. 2481 ze zm.). Określa ono m.in. rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz sposób nadawania, zmiany lub odbierania tych uprawnień. Autorzy nowelizacji uznali za konieczne dokonanie modyfikacji regulacji tego rozporządzenia, w zakresie nadawania uprawnień do dostępu do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przez niektórych podatników. Celem przewidzianych w niej rozwiązań jest ułatwienie w zakresie dostępu lub wystawiania faktur ustrukturyzowanych.

Nowelizacja wprowadziła możliwość nadawania zawężonych uprawnień w Krajowym Systemie e-Faktur przy dużych strukturach podmiotów, posiadających np. kilka zakładów (oddziałów) lub innych jednostek wewnętrznych.  Po zmianach będzie możliwe wystawianie lub dostęp do faktur w KSeF w odniesieniu do faktur np. danej jednostki takiego podmiotu, a nie do wszystkich faktur ustrukturyzowanych całej organizacji.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu projektu nowego rozporządzenia, podmioty, które uzyskają uprawnienia, będą miały możliwość nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z KSeF poprzez uzyskanie uprzednio unikalnego identyfikatora. Ten unikalny identyfikator pozwoli na zidentyfikowanie ww. podmiotów, a następnie na nadanie uprawnień do wystawiania lub dostępu do faktur tym podmiotom przez jednostkę macierzystą (podatnika). W świetle § 3 ust. 5 rozporządzenia MF z 27 grudnia 2021 r. po nowelizacji, wspomniany unikalny identyfikator zakładu (oddziału) osoby prawnej bądź innej wyodrębnionej jednostki wewnętrznej podatnika, będzie identyfikatorem wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, zawierającym numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika i ciąg znaków numerycznych.

Według autorów rozporządzenia zmieniającego, wprowadzone nim rozwiązania – jako upraszczające i ułatwiające działalność przedsiębiorców – stanowią wypełnienie ich oczekiwań i powinny przyczynić się do popularyzacji dobrowolnego wystawiania faktur ustrukturyzowanych, tj. jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania i otrzymywania przez podatników dokumentów w tej formie za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przypomnijmy, że ma to nastąpić 1 lipca 2024 r.

Rozporządzenie, o którym mowa, weszło w życie 1 września 2023 r.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz