koszty uzyskania przychodów

  Black Friday – podatkowe skutki sprzedaży towarów w obniżonej cenie

Black Friday – podatkowe skutki sprzedaży towarów w obniżonej cenie

W działalności handlowej coraz częściej praktykowanym sposobem zdobywania klientów jest oferowanie im produktów po obniżonej cenie, w tym także za tzw. symboliczną złotówkę. W takich przypadkach u sprzedawców mogą pojawiać się wątpliwości pod kątem podatkowego rozliczenia takich transakcji,. Tym bardziej, że często w ramach takich akcji promocyjnych, np. z okazji Black Friday czy wyprzedaży świątecznych, produkty te są sprzedawane poniżej cen zakupu.

Jeśli chodzi o rozpoznanie przychodów z takiej sprzedaży przez przedsiębiorcę, to będzie się ono odbywać na zasadach ogólnych. Okoliczność, że wartość tego przychodu z jednostkowej transakcji jest niewielka, nie eliminuje obowiązku jego wykazania do celów podatkowych. W przypadku działalności gospodarczej osób fizycznych obowiązuje w tym zakresie reguła, że  przychodami są kwoty należne, choćby nie zostały otrzymane (art. 14 ust. 1 ustawy o PIT). Również w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się osiągnięte w roku podatkowym należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT).

Karty przedpłacone księgowanie

Karty przedpłacone – sprawdź skutki podatkowe i ewidencję księgową

Karty przedpłacone są sposobem na dokonywanie płatności i są nośnikiem pieniądza. Sprawdźmy, czy wydatek na karty przedpłacone będzie kosztem podatkowym przedsiębiorstwa i jak ewidencjonować płatność za pomocą karty przedpłaconej.

Problem: Market budowlany zakupił od dostawcy zajmującego się płatnościami elektronicznymi karty przedpłacone. Karty te mają być przeznaczone np. na prezenty (na zasadzie bonu podarunkowego. Mają służyć także do zwrotów towarów i zwrotów po reklamacji. W ten sposób klient nie otrzymuje gotówki, ale uzyskuje zwrot środków na tę kartę i musi te środki wykorzystać w tym punkcie sklepowym. Moje pytanie dotyczy księgowania tych zdarzeń gospodarczych. Sam zakup tych kart to są kwoty niewielkie i uważam, że są kosztem uzyskania przychodu. Następnie sprzedaż tej karty, powiedzmy na prezent po uprzednim doładowaniu, np. 200 zł - nie jest sprzedażą towarów. Następnie obdarowany realizuje kartę w danym punkcie sklepowym, ale np. w kwocie 190 zł, 10 zł. zostaje na karcie. Obdarowany jest właścicielem tej karty i np. dokonał wcześniej (przed kartą) zakupu towaru, który zareklamował i kontrahent uznał jego reklamację i dokonuje zwrotu na tę właśnie kartę. Jak to wszystko zaksięgować? Myślałam, że w przypadku sprzedaży karty powstaje przychód w kasie (konto100) i przychody przyszłych okresów (konto 840). Po realizacji karty następuje zmniejszenie magazynu (bo jest wydanie towarów -konto 330) i z drugiej strony zmniejszenie przychodów przyszłych okresów, ale brakuje mi księgowania po stronie sprzedaży? Czy te operacje podlegają oznaczaniu symbolami GTU i jak się do tego wszystkiego ma podatek VAT?