Zmiany dotyczące składania czynnego żalu pogorszą sytuację podatników

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 13 czerwca 2022
Niekorzystne dla podatników zmiany przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego w zakresie składania tzw. czynnego żalu.

Niekorzystne dla podatników zmiany przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego w zakresie składania tzw. czynnego żalu. Jeśli wejdzie ona w życie w kształcie zaproponowanym przez resort sprawiedliwości, możliwość skorzystania z tej instytucji będzie bardziej ograniczona niż dotychczas.   

Czynny żal jest swoistym samodonosem składanym fiskusowi przez sprawcę przestępstwa albo wykroczenia skarbowego (np. oszustwa podatkowego, niezłożenia deklaracji itp.) – dzięki czemu może on uniknąć kary przewidzianej za jego popełnienie. Pozwala na to art. 16 § 1 Kodeksu karnego skarbowego (k.k.s.). Przepis ten stanowi, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu. Ponadto warunkiem bezkarności jest uiszczenie przez sprawcę całej wymagalnej należności publicznoprawnej uszczuplonej w wyniku czynu zabronionego.

W świetle aktualnie obowiązujących w tym zakresie regulacji, aby czynny żal był skuteczny, musi zostać złożony zanim organ ścigania powziął informacje o popełnieniu czynu zabronionego przez sprawcę, względnie oficjalnie podjął działania w tym kierunku.

Zgodnie bowiem z art. 16 § 5 pkt 1 i 2 k.k.s., zawiadomienie w tej sprawie nie wywoła skutków prawnych jeśli zostanie złożone:

  • w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,
  • po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony.

Wkrótce jednak treść przedstawionych regulacji ma się zmienić za sprawą nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego, której projekt został przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości. W świetle wspomnianego projektu, powołany wcześniej przepis art. 16 § 5 pkt 2 k.k.s. ma otrzymać nowe brzmienie, o następującej treści: „(...) po rozpoczęciu przez organ czynności służbowej, w szczególności przeszukania lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony”.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu nowelizacji, racją istotnej modyfikacji przepisu art. 16 § 5 pkt 2 k.k.s. jest przeciwdziałanie niekorzystnym z punktu widzenia zasady legalizmu sytuacjom do jakich dochodzi  w obecnym stanie prawnym. Mowa o tym, że aktualnie często brak jest możliwości ścigania sprawców przestępstw skarbowych i wykroczeń ujawnionych w trakcie kontroli przeprowadzonej co prawda przez uprawniony organ, jednak inny niż organ ścigania. Sprawcy mogą bowiem skutecznie uchylić się od odpowiedzialności wyrażając, również  w trakcie prowadzonej kontroli tzw. czynny żal, co jest niemożliwe, gdy czynności służbowe rozpocznie organ ścigania. Dlatego należało usunąć wspomniane ograniczenie.

Wskazana zmiana – polegająca na zastąpieniu słów „organ ścigania” słowem „organ”, a więc rozszerzająca krąg podmiotów przeprowadzających czynności, których podjęcie wyłącza możliwość skutecznego zastosowania czynnego żalu przez sprawcę – może negatywnie wpłynąć na sytuację podatników zainteresowanych skorzystaniem z preferencji, o której mowa. 

Jeśli nowelizacja wejdzie w życie w zaproponowanym brzmieniu, istnieje ryzyko, że czynny żal będzie bezskuteczny nie tylko w razie wcześniejszego podjęcia względem podatnika czynności służbowych przez organy ścigania w rozumieniu Kodeksu karnego skarbowego (którymi jako finansowe i niefinansowe organy postępowania przygotowawczego są np. naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celno-skarbowego, Straż Graniczna, Policja, ABW, czy CBA), ale również przez inne organy, niemające tego statusu, ale podejmujące czynności urzędowe względem podatnika. 

Ustawa nowelizująca ma zacząć obowiązywać po upływie miesiąca od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło:

  • art. 1 pkr 3 lit. b, art. 15 projektu (z 3 marca 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw.

Mariusz Olech

 

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz