Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego, które ma zmodyfikować przepisy w zakresie sposobu postępowania przy egzekucji należności pieniężnych. Ma to zapewnić jednolity sposób postępowania wierzycieli należności pieniężnych, przy podejmowaniu czynności mających na celu wykonanie orzeczeń natychmiast wykonalnych, zarówno z mocy ustawy, jak i na podstawie nadanego rygoru natychmiastowej wykonalności.
Zmiany dotyczą treści rozporządzenia Ministerstwa Finansów z 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 131). Rozporządzenie to w § 2 wskazuje przypadki, kiedy egzekucja administracyjna może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia. Wymieniono w nim m.in. sytuacje, gdy egzekucja ta dotyczy należności pieniężnych wynikających z orzeczeń, którym nadano rygor natychmiastowej wykonalności; kosztów upomnienia; kosztów egzekucyjnych; grzywien w celu przymuszenia nakładanych w postępowaniu egzekucyjnym obowiązków o charakterze niepieniężnym, czy odszkodowań orzeczonych w sprawach o naprawienie szkód wyrządzonych przez skazanych w mieniu zakładów karnych i aresztów śledczych. Wkrótce ma się to jednak zmienić, za sprawą rozporządzenia MF modyfikującego te przepisy.
W tym celu do omawianego rozporządzenia Ministra Finansów z 30 października 2014 r. ma zostać dodany nowy przepis § 2 pkt 3a.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia zmieniającego – § 2 wspomnianego rozporządzenia (tj. zmienianego) wymienia należności pieniężne wynikające z orzeczeń, którym nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Nie odnosi się jednak do należności wynikających z orzeczeń podlegających natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy. Mamy zatem do czynienia z odmiennym traktowaniem należności pieniężnych ze względu na podstawę natychmiastowego wykonania orzeczenia, z którego wynikają. Powyższe oznacza, że w przypadku decyzji podlegających natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy, egzekucja administracyjna nie może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia.
Według autorów nowelizacji zasadne jest ujednolicenie sposobu dochodzenia należności podlegających natychmiastowemu wykonaniu, czy to z uwagi na nadany decyzjom rygor natychmiastowej wykonalności (np. w trybie art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego), czy też decyzji, których natychmiastowe wykonanie wynika z mocy ustawy. Bez wątpienia bowiem rygor natychmiastowej wykonalności, jak również natychmiastowa wykonalność z mocy ustawy – mają ten sam cel w postaci natychmiastowego wykonania albo dochodzenie obowiązku.
W ocenie projektodawców, zmiana poprawi sytuację wierzycieli obowiązków w egzekucji administracyjnej. Ujednolici zasady i przyspieszy możliwość wystawiania tytułów wykonawczych w celu dochodzenia należności wynikających z orzeczeń podlegających natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy. Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Sprawdź też:
Dłużnicy podatkowi zapłacą wyższe koszty upomnienia
Środki na rachunku PPK są chronione przed egzekucją
Będą nowe wzory dokumentów w egzekucji należności pieniężnych
Zawiadomienie o zajęciu wynagrodzenia za pracę od naczelnika urzędu skarbowego
Źródło:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.