Obowiązki pracodawcy, gdy zatrudnia więcej niż 20 pracowników

Autor: Bartosz Miszewski

Dodano: 21 sierpnia 2009
Pytanie:  Nasza firma zatrudnia do 18 pracowników. Od 1 września br. zostaną przyjęte nowe osoby i przekroczymy liczbę 20 zatrudnionych osób. Jakie będziemy mieć obowiązki?
Odpowiedź: 

Przepisy prawa nakładają na pracodawców niektóre obowiązki w momencie, gdy u danego pracodawcy zatrudnionych jest określona liczba pracowników. Większość tych obowiązków powstaje, gdy pracodawca zatrudnia, co najmniej 20 pracowników (a więc 20 i więcej) lub powyżej 20 pracowników.

Do najważniejszych z nich należą:

- obowiązki wynikające z ustawy o „zwolnieniach grupowych” np. obowiązek wypłaty pracownikom odpraw pieniężnych w przypadku dokonywania zwolnień z przyczyn niedotyczących pracownika;

- utworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym min. konieczność wprowadzenia regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, otworzenia odrębnego rachunku bankowego na środki funduszu, konieczność odprowadzania równowartości odpisów podstawowych na rachunek bankowy funduszu; należy pamiętać, że obowiązki te zostają nałożone na pracodawcę, który zatrudnia, co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty;

- ustalanie prawa i wysokości zasiłków (chorobowego, wyrównawczego, macierzyńskiego) oraz ich wypłacanie - (obowiązek ten powstaje w przypadku zatrudniania powyżej 20 ubezpieczonych (pracowników), zatem pracodawca, który zatrudnia 20 (i mniej) pracowników nie ma takiego obowiązku;

- utworzenie dla pracowników palarni, bez względu na to czy w zakładzie zatrudnieni są palacze.

Orzecznictwo: wyrok NSA z 4 kwietnia 2007 r. (I OSK 892/06).

Tekst opublikowany: 

21 sierpnia 2009 r.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz