Umowy o zarządzanie PPK w sektorze publicznym także na czas nieoznaczony

Dodano: 13 marca 2024
Umowy o zarządzanie PPK

Przed zawarciem umowy o zarządzanie PPK, zamawiający publiczny musi sprawdzić, czy wartość zamówienia jest mniejsza niż próg unijny. Jeżeli ta przesłanka jest spełniona, można zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

 

  • Kiedy do umów o zarządzanie PPK nie stosuje się ustawy  - Prawo zamówień publicznych
  • Jakie znaczenie w tym zakresie mają tzw. progi unijne
  • Jaka jest aktualna ich wysokość
  • Na co jednostki sektora finansów publicznych powinny zwrócić uwagę, jeśli chcą zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony

Sprawdź też:

Czy zatrudnienie samych zleceniobiorców obliguje do utworzenia PPK

W 2024 roku zmiana limitu wynagrodzenia uprawniającego do obniżenia wpłaty podstawowej do PPK

Poznaj nowe limity w IKE, IKZE, PPE na 2024 rok

Jaką datę uznaje się za datę zawarcia umowy o prowadzenie PPK

Do umów o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy. Wynika to z art. 7 ust. 2a ustawy o pracowniczych planach kapitałowych. W przepisie tym mowa jest także o umowach o prowadzenie PPK. W wyjaśnieniach Urzędu Zamówień Publicznych zwrócono jednak uwagę, że podmiot zatrudniający zawiera umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych. W sytuacji, gdy pracodawca (zamawiający) działa jako pełnomocnik pracownika (osoby fizycznej, niezobowiązanej do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych) i nie jest stroną umowy o prowadzenie PPK, nie można uznać, że umowa o prowadzenie PPK nosi cechy zamówienia publicznego.

Aktualne progi unijne

Od 1 stycznia 2024 r., w przypadku zamówień na zarządzanie PPK udzielanych przez: 

  • jednostki sektora finansów publicznych (z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego), a także państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej –  próg unijny wynosi 143.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 663.105 zł,
  • innych zamawiających publicznych – próg unijny wynosi 221.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 1.024.799 zł.

Ważne jest wynagrodzenie za zarządzanie PPK

Podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się lub podlegające wznowieniu w określonym czasie jest:

  • rzeczywista łączna wartość kolejnych zamówień tego samego rodzaju, udzielonych w ciągu poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym lub roku obrotowym, z uwzględnieniem zmian ilości lub wartości zamawianych usług lub dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego zamówienia, albo
  • łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie.  

Wynika to z art. 35 ust. 1 prawa zamówień publicznych. Jednocześnie, zgodnie z art. 35 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe, wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia. W świetle tego przepisu oraz art. 49 ustawy o PPK, szacunkowa wartość zamówienia na zarządzanie PPK powinna być utożsamiana z wysokością wynagrodzenia pobieranego przez podmiot zarządzający PPK, a nie z wartością środków finansowych stanowiących aktywa funduszu. Maksymalne wynagrodzenie wykonawcy to kwota ustalana jako maksymalna wartość procentowa aktywów funduszu. Wskaźnik ten – wraz z danymi dotyczącymi uczestników PPK u danego zamawiającego (w szczególności ich liczbą oraz prognozowanymi wpłatami na fundusz przez określony umową okres) – stanowi postawę do ustalenia szacunkowej wartości zamówienia.

Okres, na jaki zostanie zawarta umowa

Po określeniu podstawy ustalenia wartości zamówienia, którą – przy zamówieniach na usługi powtarzające się lub podlegające wznowieniu w określonym czasie – jest łączna wartość tych zamówień z 12 miesięcy, należy pomnożyć tę podstawę przez okres, na jaki zamawiający zamierza zawrzeć umowę o zarządzanie PPK. 

Jeżeli jednostka sektora finansów publicznych chce zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony, ustala wartość tego zamówienia zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 2 prawa zamówień publicznych. Należy zrobić to w następujący sposób: miesięczna wartość wynagrodzenia wykonawcy za zarządzanie PPK (ustalona jako średnia z 12 miesięcy) x 48. Jeżeli tak ustalona wartość zamówienia na zarządzanie PPK będzie mniejsza niż próg unijny, to zamawiający zawrze (tak jak zamierzał) umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony. W przypadku, gdy wartość zamówienia nie będzie mniejsza od progu unijnego, zawarcie umowy o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony nie będzie dopuszczalne (por. art. 434 i art. 435 prawa zamówień publicznych).

Jeżeli szacunkowa wartość zamówienia na zarządzanie PPK jest mniejsza niż próg unijny, do udzielanego zamówienia nie mają zastosowania przepisy prawa zamówień publicznych. W takim przypadku zamawiający może zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony. Umowy o zarządzanie PPK nie można zawrzeć na czas nieoznaczony w sytuacji, gdy mają do niej zastosowanie przepisy prawa zamówień publicznych. Natomiast umowę o prowadzenie PPK zawsze należy zawrzeć na czas nieoznaczony.

Źródło:

www.mojeppk.pl

 

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz