Czy można nie wypowiadać obowiązujących umów, a jedynie zmienić treść stosunku pracy

Iwona Kusio-Szalak

Autor: Iwona Kusio-Szalak

Dodano: 16 lipca 2018
Pytanie:  W dniu 30 czerwca 2018 r. spółdzielnia została postawiona w stan likwidacji. Pracownikami są tylko prezes zarządu i główna księgowa. Prezes ma umowę o pracę zawartą z radą nadzorczą na czas pełnienia funkcji w lipcu 2012 r., a księgowa ma umowę o pracę na czas nieokreślony zawartą w 1991 r. z prezes zarządu. Walne zgromadzenie wybrało obie osoby na likwidatorów. Mam pytanie czy trwające umowy należy wypowiedzieć i rozwiązać, a nowe zawrzeć? Nowe umowy mają być zawarte na czas określony do czasu wykreślenia spółdzielni z KRS. Na jakiej podstawie rozwiązać dotychczasowe umowy? Czy prawidłowym było rozwiązanie umowy 30 czerwca 2018 r., wystawić świadectwo pracy - jako podstawę prawną wskazać art. 32 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy ( likwidacja zakładu), a za trzy miesiące (okres wypowiedzenia) wypłacić odszkodowanie?
Odpowiedź: 

Możecie Państwo nie wypowiadać obowiązujących umów, a jedynie zmienić treść stosunku pracy zarówno księgowej, jak również prezesowi.

Co do zasady, z chwilą wydania przez sąd upadłościowy postanowienia o upadłości, a dokładniej po jego uprawomocnieniu lub otwarciu likwidacji pracodawcy (tj. powzięcia przez zgromadzenie wspólników albo akcjonariuszy uchwały o likwidacji), nie stosuje się następujących regulacji chroniących pracowników przed rozwiązaniem stosunku pracy:

  • przepisów stanowiących o obowiązku zawiadamiania na piśmie organizacji związkowych o zamiarze wypowiedzenia umowy o pracę z pracownikiem zatrudnionym na czas nieokreślony (art. 38 kp) – celem ustawodawcy jest w tym przypadku przyspieszenie rozwiązywania umów o pracę z pracownikiem,
  • zakazu wypowiadania umów o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż cztery lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku (art. 39 kp),
  • zakazu złożenia oświadczenia o wypowiedzeniu w czasie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, w tym w trakcie urlopu (art. 41 kp),
  • innych przepisów szczególnych dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę.

W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy może być rozwiązana przez każdą ze stron za dwutygodniowym wypowiedzeniem, niezależnie od tego, czy taka możliwość została przewidziana w umowie (art. 411 kp). Długość wypowiedzenia pozostałych umów oraz pozostałe obowiązki (w tym uzasadnienia wypowiedzenia) pozostają bez zmian. Skoro jednak samo ogłoszenie upadłości albo otwarcie likwidacji stanowi uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia umowy, to jako powód wypowiedzenia można podać właśnie ogłoszenie upadłości albo likwidację. Należy przy tym pamiętać, że uprawnień tych nie można stosować, jeżeli w wyniku likwidacji pracodawcy jego działalność będzie kontynuowana w tej samej lub zbliżonej formie przez inny podmiot – wynika ze stanowiska Sądu Najwyższego (wyrok z 19 sierpnia 2004 r., sygn. akt I PK 489/03, OSNP 2005/6 poz. 78).

Iwona Kusio-Szalak

Autor: Iwona Kusio-Szalak

Radca prawny. Od wielu lat specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy. Autorka opracowań z zakresu prawa pracy kierowanych do pracowników kadr i działów personalnych, a także osób zarządzających. Specjalizuje się w prawie pracy, w szczególności w zagadnieniach związanych z tworzeniem umów i dokumentów związanych ze stosunkiem pracy, a także czasem pracy, zgodnym z prawem zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników, podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, uprawnieniami rodzicielskimi. Posiada bogate doświadczenie w reprezentowaniu zarówno pracowników, jak i pracodawców w sporach pracowniczych przed sądami pracy.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz