W związku ze zwrotem towarów przez nabywcę podatnik musi pomniejszyć pierwotnie uzyskane przychody o wartość zwróconych towarów i w konsekwencji dokonać stosownych korekt. Co zrobić, gdy przykładowo klient w 2016 roku zwróci towar kupiony dwa lata wcześniej? Sprawdź w tekście.
Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Co wynika z § 27 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Przed przystąpieniem do spisów z natury zespół spisowy otrzymuje, za pokwitowaniem, arkusze spisowe. Od osób odpowiedzialnych materialnie trzeba też pobrać oświadczenia wstępne o stanie zabezpieczenia majątku i ujęciu w ewidencji (w tym księgowej) wszystkich operacji gospodarczych.
W ustawie o rachunkowości nie są szczegółowo sprecyzowane zasady inwentaryzacji, dlatego każda jednostka musi rozsądnie i w powiązaniu z własnymi potrzebami taką inwentaryzację przeprowadzić. Może w związku z tym dostosować procedury rozstrzygania i prowadzenia inwentaryzacji zgodnie ze swoją specyfiką.
Jednym z pierwszych obowiązków związanych z zamknięciem roku jest przygotowanie spisu z natury na 31 grudnia. W niektórych przypadkach zamknięcie podatkowej księgi przychodów i rozchodów może wiązać się dodatkowo z pozyskaniem danych do otwarcia ksiąg rachunkowych.
Aby prawidłowo obliczyć dochód za 2014 rok konieczne jest: ustalenie przychodów podlegających opodatkowaniu i kosztów uzyskania tych przychodów na podstawie danych z podatkowej księgi przychodów i rozchodów, przeprowadzenie remanentu na koniec roku, a następnie porównanie remanentu na koniec roku ze stanem remanentu na początek roku i skorygowanie o tę wartość różnicy między przychodami i kosztami podatkowymi.
Ujawnienie w spisie z natury gruntów, które chociaż należały do spółki, a nie widniały dotąd w ewidencji księgowej, oznacza wprowadzenie ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Taka czynność nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego dla spółki.
Jeżeli zaprzestanie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej nastąpi po wniesieniu przedsiębiorstwa aportem do spółki cywilnej, to zarówno wykaz składników majątkowych, jak i spis z natury, może być zerowy.
W razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną, sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Przypomniał o tym dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji onr ITPB1/415-1114c/13/MK).
Podatnik, który zdecyduje się na zamknięcie firmy ma obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, które pozostały na moment likwidacji w prowadzonej działalności i od których przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Niedopełnienie tych wymogów wiąże się z obowiązkiem skorygowania wcześniejszych rozliczeń. Tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej nr IPPP2/443-1166/13-6/AO.
O interpretację przepisów wystąpiła do ministra podatniczka, która zlikwidowała działalność gospodarczą 31 lipca 2013 r. Wykreśliła firmę w CEIDG oraz złożyła do urzędu skarbowego VAT-Z. Działalność gospodarcza prowadzona była w zakresie sprzedaży materiałów opałowych: miał, węgiel orzech, węgiel gruby, węgiel brunatny. Sprzedaż towarów opodatkowana była stawką 23%. Towar został w całości sprzedany i udokumentowany fakturą VAT w dniu likwidacji działalności. Na ten dzień tj. 31 lipca 2013 roku remanent likwidacyjny wynosił 0,00 zł. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego o wielkości remanentu. Na dzień likwidacji działalności pozostała na stanie jeszcze: waga pomostowa oraz 500 litrów oleju napędowego, których nie ujęto w spisie.
Jeżeli podatnik prawidłowo prowadzi księgi rachunkowe i na ich podstawie można wykazać roczny dochód w należytej wysokości, to uproszczona forma wpłaty zaliczek na CIT nie jest przeszkodą do korekty kosztów na podstawie spisu z natury na koniec roku.
Spółka z o.o. prowadzi księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości (dalej: uor). Firma podjęła decyzję o uproszczeniu w postaci ewidencji kosztów zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 uor. Ustalono, że spis z natury będzie sporządzany nie rzadziej niż na dzień bilansowy. Wątpliwości dotyczyły tego, czy w takiej sytuacji wystarczy sporządzić spis z natury raz w roku i korygować koszty o wartość niezużytych materiałów na koniec roku podatkowego.
Przedsiębiorstwo uważało, że tak.
Pytanie do eksperta: O jakich zasadach przy ustalaniu dochodu do opodatkowania powinni pamiętać podatnicy, do których ma zastosowanie ustawa o rachunkowości?
dr Katarzyna Trzpioła,specjalista prawa bilansowego i podatkowego, Wydział Zarządzania UW
Podatnik, który zdecyduje się na zamknięcie firmy ma obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, które pozostały na moment likwidacji w prowadzonej działalności i od których przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Niedopełnienie tych wymogów wiąże się z obowiązkiem skorygowania wcześniejszych rozliczeń.
Podatniczka zlikwidowała działalność gospodarczą 31 lipca 2013 r., wykreśliła firmę w CEIDG oraz złożyła do urzędu skarbowego VAT-Z. Działalność gospodarcza prowadzona była w zakresie sprzedaży materiałów opałowych: miał, węgiel orzech, węgiel gruby, węgiel brunatny. Sprzedaż towarów opodatkowana była stawką 23%. Towar został w całości sprzedany i udokumentowany fakturą VAT w dniu likwidacji działalności. Na dzień likwidacji działalności tj. 31 lipca 2013 roku remanent likwidacyjny wynosił 0,00 zł. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego o wielkości remanentu. Na dzień likwidacji działalności pozostała na stanie jeszcze: waga pomostowa oraz 500 litrów oleju napędowego, których nieujęto w spisie.
Podatniczka zapytała ministra finansów, czy postąpiła prawidłowo, nie uwzględniając pozostałych na dzień likwidacji środków trwałych, tj. wagi pomostowej i oleju napędowego niewykorzystanego w działalności w wykazie wyposażenia i środków trwałych składników majątku na dzień likwidacji działalności (31 lipca 2013 r.), a nie w spisie remanentowym na dzień likwidacji. Uważała, że w spisie remanentowy na dzień likwidacji należy uwzględnić jedynie towary handlowe przeznaczone do odsprzedaży (węgiel i miał).
Jeżeli podatnik prawidłowo prowadzi księgi rachunkowe i na ich podstawie można wykazać roczny dochód w należytej wysokości, to uproszczona forma wpłaty zaliczek na CIT, nie jest przeszkodą do korekty kosztów na podstawie spisu z natury na koniec roku – wynika z interpretacji ministra finansów.
O interpretację do ministra finansów wystąpiła spółka z o.o., która prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości. Zgodnie z przyjętą w firmie polityką rachunkowości spółka podjęła decyzję o uproszczeniu w postaci ewidencji kosztów zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości. Chodzi o odpisywaniu w koszty wartości materiałów i towarów na dzień ich zakupu lub produktów gotowych w momencie ich wytworzenia, połączonym z ustalaniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy. W polityce rachunkowości ustalono, że spis z natury będzie sporządzany nie rzadziej niż na dzień bilansowy, tj. na 31 grudnia każdego roku. Spółka uznała, że okresem sprawozdawczym jest rok podatkowy pokrywający się w przypadku z rokiem kalendarzowym.
Z czteroosobowej spółki cywilnej zamierza wystąpić jeden ze wspólników, a na jego miejsce do spółki przystąpi jego żona. Spółka prowadzi działalność handlową i jest właścicielem pawilonu handlowego i samochodu. Żona wniesie do spółki pracę własną. Oprócz tego prowadzi samodzielną działalność i będzie ją dalej prowadzić. Jakie działania należy podjąć na gruncie podatku dochodowego i VAT?
Arkusze spisowe to dokument księgowy – za ich rozliczenie odpowiedzialny jest przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej. Pobierz arkusz spisu z natury.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip