Dobrze wykwalifikowani i sumienni pracownicy to podstawa funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, zwłaszcza w warunkach dużej konkurencji. Wydatki poniesione na ich rekrutację należy prawidłowo rozliczyć pod kątem podatkowym, co, jak pokazuje praktyka, wbrew pozorom nie zawsze jest łatwym zadaniem dla właścicieli firm i księgowych.
Przedsiębiorcy starają się o różnego rodzaju dotacje i subwencje – zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Są one często wydatkowane w całości lub części na zakup środków trwałych. Zobacz, jak w takiej sytuacji należy rozliczać odpisy amortyzacyjne.
Epidemia COVID-19 postawiła przed przedsiębiorcami liczne wyzwania. Aby im sprostać z jednej strony musieli ponieść wiele dodatkowych wydatków, ale jednocześnie mieli możliwość uzyskania pomocy i dofinansowania do prowadzonej działalności. Nie wszystkie te zdarzenia są klarowne pod kątem kwalifikacji przychodowo-kosztowej.
W praktyce często się zdarza, że zarówno w podatku dochodowym, jak i w VAT przedsiębiorcy wykorzystują posiadane środki trwałe tak do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej. Jak w takiej sytuacji rozliczać takie koszty?
Przedsiębiorcom, którzy zostali dotknięci przez kryzys spowodowany pandemią koronawirusa, wolno korzystać z różnych form pomocy, głównie w ramach przygotowanej przez rząd tzw. tarczy antykryzysowej. Takie wsparcie może wywoływać u ich beneficjentów skutki podatkowe – w tym również pod kątem kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
W przypadku zapłaty należności o wartości 15.0000 zł lub więcej na rachunek bankowy niewskazany na tzw. białej liście podatnik musi liczyć się z konsekwencjami w podatku dochodowym. Przepisy te w zmienionej formie obowiązują też w czasie pandemii, a już od 1 lipca nastąpiła ich kolejna zmiana.
Ograniczenie rozliczania najpierw VAT, a od prawie roku również kosztów używania samochodu służbowego do celów prywatnych, nie jest proste w praktycznych stosowaniu. Ilość interpretacji w tym przedmiocie jest więc znaczna. Niektórzy eksperci wskazują ostatnio, że coraz częściej pojawiają są również stanowiska korzystne dla podatników. Czy na pewno tak jest?
Podstawowym świadczeniem związanym z podróżami służbowymi są diety określone przez ministra pracy i polityki społecznej w rozporządzeniu z 29 stycznia 2013 r., a które wskazuje zasady przyznawania i wysokość diet. Poznaj prawidłowy sposób ich ewidencji.
Kupując nieruchomość z zamiarem wykorzystywania na potrzeby prowadzonej działalności, klient, będący osobą fizyczną, może nie chcieć wprowadzić ją do ewidencji środków trwałych. Nie wyklucza to jednak zaliczenia wydatków eksploatacje związanych z zakupionym budynkiem lub lokalem do kosztów uzyskania przychodu.
Właściwe ujmowanie kosztów ponoszonych na przełomie roku ma wpływ na poprawne ustalenie wyniku finansowego i podstawę opodatkowania. Upewnij się na przykładach, jak zrobić to bezbłędnie.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip