Skrócenie postępowania administracyjnego i sądowego przed sądami administracyjnymi i stworzenie warunków do usprawnienia relacji między obywatelami a organami administracji. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw została opublikowana w Dz.U. z 2017 r. poz. 935.
Czynność wypożyczenia akt sprawy, podjęta przez sąd administracyjny w związku z obowiązkiem współpracy z organami kontroli skarbowej, stanowi okoliczność uzasadniającą zwłokę w danym postępowaniu i nie może uzasadniać stwierdzenia przewlekłości postępowania (postanowienie NSA z 20 grudnia 2013 r., sygn. akt II FPP 19/13).
Dnia 10 stycznia 2014 r. zakończyły się prace nad nowelizacją ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają ułatwić firmom kontakt z administracją publiczną i sądami administracyjnymi oraz zwiększyć liczbę i jakość e-usług.
Niestworzenie dziecku możliwości zaprezentowania swojego stanowiska i argumentacji przed skreśleniem go z listy uczniów narusza przepisy procedury administracyjnej. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku o sygn. akt II SA/Ol 1115/12.
Firmy nie będą już musiały wybierać się do wielu urzędów osobiście. Wystarczy, że wyślą wnioski elektroniczne. Formularze zostaną też ujednolicone. Dnia 12 marca 2013 r. rząd przyjął projekt założeń ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych.
Dnia 18 września 2012 r. rząd przyjął informację dotyczącą opłat urzędowych i opłaty skarbowej ponoszonych przez obywateli.
Od 7 marca 2012 r. do większości spraw w postępowaniu administracyjnym i podatkowym będzie zakładana metryka sprawy. Taki wymóg wprowadza wchodząca w życie nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej oraz aktów wykonawczych do noweli. To dobra wiadomość dla spółek, ponieważ dzięki metryce będzie wiadomo, kto brał udział w postępowaniu administracyjnym, co zapewni przejrzystość prowadzonych spraw.
Jeżeli spółka jest stroną postępowania administracyjnego, o wypowiedzeniu pełnomocnictwa powinna powiadomić organ prowadzący postępowanie. W przeciwnym razie naraża się na dotkliwe konsekwencje wynikające ze skutku, jaki ma doręczenie decyzji pełnomocnikowi, np. związane z upływem terminu do wniesienia odwołania lub skargi.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip