Analiza wskaźnikowa jest rodzajem analizy szczegółowej, stanowiącej rozwinięcie wstępnej analizy danych bilansu i rachunku zysków i strat, która może dostarczyć informacji o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i rezultatach jego działalności. Warto ją przeprowadzić, zanim zacznie się planować przyszłe działania przedsiębiorstwa.
Wskaźnik cyklu należności w dniach [CN] informuje, co ile dni firma otrzymywała swoje należności, a więc jaki był okres oczekiwania na należności wynikające ze sprzedaży na kredyt. Pobierz gotowy kalkulator CN w excelu.
Każde przedsiębiorstwo prowadzące działalność komercyjną stawia sobie za podstawowy cel maksymalizację zysku. Cel ten dotyczy zarówno krótkiego, jak i długiego okresu. Jak wiadomo, zysk jest kategorią wynikową rachunku zysków i strat. Jego poziom zależy przede wszystkim od poziomu sprzedaży, a także od poziomu i struktury ponoszonych przez przedsiębiorstwo kosztów. Kształtowanie się i tendencje zysku przedsiębiorstwa w poszczególnych latach powinny być objęte szczegółową analizą, która pozwoli uzyskać informacje na temat przyczyn wahań zysku w poszczególnych okresach, a także wskaże możliwości ewentualnego polepszenia zyskowności w następnych latach.
Rachunek przepływów pieniężnych daje możliwość oceny zdolności przedsiębiorstwa do generowania środków pieniężnych, dostarcza informacji o tym, skąd pochodzi gotówka, i o tym, jak jest ona wykorzystywana. Sprawozdanie to pokazuje, jakie obszary działalności generują najwięcej środków pieniężnych i które segmenty działalności pochłaniają za dużo gotówki.
Ważną część informacji analitycznych stanowią te, które dotyczą stanów i wyników gospodarki finansowej przedsiębiorstwa. Od rezultatów uzyskiwanych w tej dziedzinie działalności zależy bowiem jego pozycja na rynku i możliwości rozwojowe.
Kapitały własne są postrzegane jako pozycja świadcząca o stabilności źródeł finansowania działalności przedsiębiorstwa. Jest to miara aktywów netto jednostki. Powstaje jednak pytanie, czy w związku ze zmianami w sposobie prezentowania danych na temat elementów dotychczas pokazywanych jako kapitały własne może zmienić się postrzeganie wartości godziwej jednostki.
Praktyczne przykłady analizy wskaźnikowej w języku polskim i angielskim.
Analiza finansowa, w tym analiza wskaźnikowa, to zadanie często stające przed analitykiem finansowym, a żeby poprawnie ją przeprowadzić, potrzeba dużego doświadczenia i wiedzy z różnych dziedzin, nie tylko finansów. Wynika to z faktu, że nie ma dwóch jednakowych przedsiębiorstw, a to oznacza, że aby być tutaj perfekcyjnym, należy się stale rozwijać, dokształcać.
Usprawnienie wewnętrznych procesów, optymalizacja polityki cenowej i mądre zniwelowanie kosztów tam, gdzie to możliwe, a także sprawne zarządzanie relacjami z odbiorcami – to trzy istotne obszary, które pozwalają mądrze zarządzać marżą i wypracować takie warunki między firmą a klientami, aby były one rentowne dla przedsiębiorstwa.
Każda funkcjonująca firma ma pewne środki na własnym rachunku w banku, które może inwestować, poprawiając swoje wyniki o rezultat działań na tej dodatkowej działalności. Stosując cash management (z ang. – "zarządzanie gotówką"), jesteś w stanie poprawić wyniki swojej firmy. Czy wiesz, na co powinieneś zwracać największą uwagę, o jakich aspektach zarządzania gotówką należy pamiętać, będąc za to odpowiedzialnym? Nie możesz przeoczyć szans, jakie umożliwiają Twojej firmie proponowane przez naszych ekspertów rozwiązania. Z artykułu dowiesz się m.in.:
Jakie zdarzenia – według prawa bilansowego – powinieneś uwzględnić przy określaniu wielkości strumieni pieniężnych z działalności inwestycyjnej?
Jakie korzyści przyniesie Ci analiza wskaźników wystarczalności gotówkowej?
Jak szybko możesz sprawdzić, czy Twoje wydatki i zobowiązania nie stanowią zagrożenia dla funkcjonowania firmy?
Analiza funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz ocena jej perspektyw wraz z prognozowaniem jej przyszłości należą do Twoich głównych zadań. Jednym z nowatorskich rozwiązań jest tzw. analiza radarowa Nagashimy, która jest kompleksową metodą oceny efektywności funkcjonowania firmy. Poznanie jej tajemnic wraz z praktycznym przewodnikiem jej zastosowania nie dość że ułatwi Ci i usystematyzuje prowadzenie analiz, to jeszcze jest niepowtarzalną okazją do rozwoju Ciebie jako analityka. Dowiesz się m.in.:
Analiza finansowa, w tym analiza wskaźnikowa, to zadanie często stające przed analitykiem finansowym, a żeby poprawnie ją przeprowadzić, potrzeba dużego doświadczenia i wiedzy z różnych dziedzin, nie tylko finansów. Wynika to z faktu, że nie ma dwóch jednakowych przedsiębiorstw, a to oznacza, że aby być tutaj perfekcyjnym, należy się stale rozwijać, dokształcać. Dziś masz taką szansę - sprawdź poniżej, jak wykonać kompleksową analizę spółki z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Poznaj więc odpowiedzi na pytania:
Dostałeś kiedyś od przełożonego, na przykład od kierownika jednostki controllingu, dyrektora finansowego albo prezesa Twojej firmy zadanie minimalizowania i optymalizacji ponoszonych przez przedsiębiorstwo kosztów? Jedną z możliwych opcji jest lepsze zarządzanie zobowiązania handlowymi. Czy wiesz, jak to wykorzystać w swojej pracy, po pierwsze: wpływając na lepsze wyniki Twojej firmy, a po drugie, równie ważne, stać się jeszcze lepszym analitykiem, controllerem i posiąść dodatkowe bezcenne umiejętności w swoim „fachu”? Sprawdź to hasło, a dowiesz się również:
Piramida Du Ponta jest narzędziem, które doskonale nadaje się do badania przyczyn zmian rentowności w firmie. Jeśli chcesz wiedzieć, jak ją bezbłędnie zastosować, a także jak ją wykorzystać w różnych celach, powinieneś przeczytać ten artykuł. Dzięki niemu osiągniesz perfekcję w badaniu rentowności przedsiębiorstw, przyczyniając się do jeszcze lepszych analiz, trafniejszych prognoz i w ostateczności - lepszych wyników Twojej firmy. W tym tekście znajdziesz również odpowiedzi na następujące pytania:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip