Likwidacja zakładu budżetowego i przekazanie środków pieniężnych do gminy - księgowanie

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano: 14 marca 2024
Pytanie: Zakład budżetowy na 31 grudnia 2023 r. został zlikwidowany. Zgodnie z uchwałą zobowiązany był do przekazania środków znajdujących się na kontach bankowych na konto gminy. Jak zaksięgować takie przekazanie środków? Jak je wykazać w bilansie, rachunku zysków i strat i w zestawieniu zmian w funduszu?
Odpowiedź:

Jeśli środki pieniężne na 31 grudnia zostały zwrócone do gminy (urzędu), to nie wykazuje się ich już w aktywach bilansu. Księgowanie przelewu powinno odbyć się jako zmniejszenie funduszu podstawowego samorządowego zakładu budżetowego, ponieważ jest to de facto wycofanie środków przez podmiot tworzący. W sprawozdaniu finansowym fundusz powinien być zaprezentowany po jego pomniejszeniu o przekazane środki. Operacja ta nie ma wpływu na rachunek zysków i strat.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

jak zaksięgować przekazanie do gminy środków pieniężnych po likwidacji zakładu budżetowego i jak to wykazać w sprawozdaniu finansowym.

Polecamy też:

Sprawdź, jak ująć w księgach rachunkowych opłaty na PFRON

Grzywna w celu przymuszenia – sprawdź księgowanie

Kiedy księgować refakturę dotyczącą energii elektrycznej

W zestawieniu zmian w funduszu własnym należy to zdarzenie pokazać w pozycji 2.9. Inne zmniejszenia i opisać w dodatkowych informacjach jako zwrot środków do urzędu gminy.

Autor:

Katarzyna Trzpioła

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz