Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Zmiany w zakresie użytkowania samochodów firmowych staną się faktem. Przedsiębiorcy planujący wymianę floty firmowej, bądź też dopiero planujący skorzystać z umów leasingu powinni rozważyć podpisanie umów jeszcze do końca bieżącego roku 2018. Sprawdź, jak zmienią się przepisy dotyczące rozliczania firmowych aut.
Pod koniec sierpnia 2018 roku opublikowano projekt zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), który potwierdził zapowiedziany w czerwcu bieżącego roku zamiar podniesienia obciążeń podatkowych związanych z flotą firmową.
Obecne regulacje nie wskazują limitu dla kosztów uzyskania przychodów związanych z leasingiem. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy, ,,(…) takie zapisy prowadzą do tego, iż jako samochody 'firmowe' powszechnie wykorzystywane są samochody luksusowe, których charakterystyka niejednokrotnie przekracza faktyczne potrzeby przedsiębiorcy, związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Charakterystyka ta predysponuje taki pojazd do wykorzystywania zasadniczo również do celów prywatnych”.
Podkreślenia wymaga fakt, że we wrześniu 2018, po dużych protestach, projekt został nieco złagodzony na korzyść podatników i przyjęty przez rząd. W chwili obecnej projekt ustawy został zatwierdzony przez Senat bez poprawek i aktualnie czeka na podpis przez Prezydenta.
Zmiany w zakresie użytkowania / leasingu firmowych samochodów w skrócie
Problem: Co się dzieje, jeżeli w racie leasingu zawarte już są opłaty eksploatacyjne? Co wówczas z wprowadzonym limitem 75% dla KUP?
Wyjaśnienie: Wydatki związane z leasingiem nie będą objęte limitem 75% zaliczenia w koszty uzyskania przychoduz zastrzeżeniem, że jeżeli w racie leasingu zawarte będą także opłaty eksploatacyjne (np.: serwis, wymiana opon), to ta cześć raty będzie objęta limitem 75%. Sam koszt finansowania nie będzie podlegał temu limitowi.
Problem: Czy projekt ustawy o podatkach dochodowych zawiera przepisy przejściowe, chroniące prawa nabyte dotyczące już zawartych umów leasingowych?
Wyjaśnienie: Zmiana nie dotknie tych podatników, którzy podpisali umowy w 2018 r. albo wcześniej. Będą rozliczali leasing na dotychczasowych zasadach. Pierwsza wersja projektu nowelizacji zakładała, że leasing może być bez limitu rozliczany tylko do końca 2020 r. Zgodnie z ostatnią wersją projektu, dotychczasowe zasady będą obowiązywać także że do zakończenia danej umowy leasingowej.
Problem: Czy mając na uwadze przepisy przejściowe, do pełnego odliczenia rat leasingowych wystarczy samo podpisanie umowy, czy niezbędne jest otrzymanie tego pojazdu?
Wyjaśnienie: Ministerstwo Finansów stanęło jednak na stanowisku, że nie ma znaczenia, kiedy przedsiębiorca fizycznie otrzyma samochód. Może to być na przykład w przyszłym roku. Aby skorzystać z preferencyjnego rozliczenia, wystarczy podpisanie umowy leasingu do 31 grudnia tego roku.
Problem: Czy można wliczać do kosztów uzyskania przychodów w całości pierwszą wpłatę i kolejne raty aż do osiągnięcia ustawowego limitu? A może stosuje się zasadę proporcjonalności, którą należy zastosować do każdej kolejnej płatności związanej z umową leasingu?
Wyjaśnienie: Projekt ustawy przewiduje zasadę proporcjonalności, którą należy zastosować do każdej kolejnej płatności związanej z umową leasingu lub najmu. Czyli jeśli podatnik weźmie w leasing auto dwukrotnie droższe niż „zezwala” limit 150 tys. zł (lub 225 tys. zł dla auta elektrycznego), to w koszty zaliczy tylko połowę kwoty wydanej na pierwszą wpłatę i połowę każdej kolejnej raty. A jeśli ktoś wyleasinguje auto dziesięć razy droższe, to w koszty zaliczy tylko jedną dziesiątą każdej opłaty leasingowej.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.