NIK: gminy popełniają błędy w naliczaniu podatków lokalnych

Dodano: 2 lutego 2024
Naliczanie podatków lokalnych przez gminy NIK

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała wyniki kontroli w zakresie pozyskiwania dochodów własnych przez wybrane samorządy z terenu siedmiu województw. Wynika z nich, że działania większości skontrolowanych gmin podejmowane w celu zwiększenia dochodów własnych były nieskuteczne lub obarczone nieprawidłowościami. Poznaj szczegóły.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu:

Poznasz wyniki kontroli NIK w zakresie pozyskiwania dochodów własnych przez wybrane samorządy.

Polecamy porady dla sektora publicznego:

Jak zaksięgować fakturę korygującą dotyczącą rozliczenia energii elektrycznej z ubiegłych lat

Jak postąpić, gdy konto 141 wskazuje za małe saldo Wn „Środki w drodze”

Dotacje budżetowe przekazywane od innej jednostki - księgowanie

Naliczanie podatków lokalnych – nieprawidłowości

Pomimo że we wszystkich skontrolowanych gminach nastąpiło zwiększenie dochodów własnych, to jednak w 24 z nich Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła nieprawidłowości w ustalaniu, pobieraniu i egzekwowaniu tych dochodów.

Polegały one głównie na naliczaniu podatków lokalnych w nieprawidłowej wysokości lub też za niewłaściwy okres.

We wszystkich 28 skontrolowanych gminach wobec podmiotów posiadających zadłużenie z tytułu dochodów własnych podejmowano działania zmierzające do jego wyegzekwowania. Nie były one jednak rzetelne. W 26 gminach nie kierowano bowiem upomnień lub kierowano je z opóźnieniem, zaś działania dotyczące wystawiania tytułów wykonawczych prowadzono w sposób opieszały.

Ponadto w dwóch gminach nie podejmowano czynności mających na celu zapobieżenie przedawnieniu zaległości cywilnoprawnych oraz z tytułu podatków lokalnych w łącznej kwocie 33,3 tys. zł.

Ulgi w spłacie zobowiązań z tytułu dochodów własnych

Postępowania w sprawach przyznawania ulg w spłacie zobowiązań z tytułu dochodów własnych prowadzone były przez organy wykonawcze gmin nierzetelnie i z naruszeniem m.in. przepisów Ordynacji podatkowej. Spośród 1070 postępowań podatkowych zakończonych przyznaniem przez wszystkie skontrolowane gminy ulg na łączną kwotę 28,8 mln zł, w 17 gminach, aż w 793 postępowaniach (74%) Izba ujawniła nieprawidłowości.

Organy podatkowe tych gmin niewłaściwie wywiązywały się bowiem m.in. z obowiązku zgromadzenia dowodów potwierdzających zaistnienie przesłanek uzasadniających udzielenie ulg, a mimo to wydano decyzje o ich przyznaniu w łącznej kwocie 9,8 mln zł.

Powtarzalność stwierdzonych nieprawidłowości i ich skala oraz nieprzeprowadzanie kontroli podatkowych wskazują, że w 21 skontrolowanych urzędach zawiodły ustanowione systemy kontroli zarządczej, o której mowa w art. 68 i 69 § 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych i nie zapewniono skutecznego nadzoru nad realizacją dochodów własnych. Przyjęte rozwiązania w systemach kontroli zarządczej nie zapobiegły bowiem wystąpieniu ustalonych przez NIK nieprawidłowości.

Z kontroli NIK wynika, że pracownicy wszystkich skontrolowanych urzędów weryfikowali dane wynikające z informacji/deklaracji podatkowych z dokumentami źródłowymi, z danymi otrzymanymi z organów nadzoru budowlanego, pochodzącymi z ewidencji gruntów i budynków oraz z ewidencji działalności gospodarczej.

Podatek od nieruchomości a nieprawidłowości

Postępowania podatkowe w przypadku podatku od nieruchomości były prowadzone przez organy wykonawcze gmin na ogół prawidłowo, jednakże nieprawidłowości w tym zakresie stwierdzono w 10 gminach i dotyczyły one 16,1% zbadanych decyzji.

Polegały one głównie na niedoręczaniu decyzji podatkowych wszystkim współwłaścicielom nieruchomości oraz na wydawaniu decyzji podatkowych naliczających podatek od nieruchomości od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu nabycia nieruchomości, a nie od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku, do czego zobowiązywał art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Ponadto w trzech gminach nieprawidłowo dokumentowano przeprowadzane czynności sprawdzające dane wynikające z informacji/deklaracji podatkowych z dokumentami źródłowymi z danymi otrzymanymi z organów nadzoru budowlanego oraz z danymi z ewidencji gruntów i budynków oraz ewidencji działalności gospodarczej.

We wszystkich skontrolowanych gminach podejmowano działania na rzecz zwiększenia dochodów własnych. Nie skorzystano jednak ze wszystkich możliwości ich zwiększania. Stwierdzono bowiem, że w szczególności nie pobierano wszystkich możliwych opłat określonych w art. 3–4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, np. tylko w jednej gminie skorzystano z możliwości naliczania opłaty reklamowej, w ośmiu nie pobierano opłaty adiacenckiej, a w 11 gminach pobierano opłatę od posiadania psa (ponadto w okresie objętym kontrolą w trzech gminach uchylono uchwały w sprawie poboru tej opłaty).

Organy wykonawcze 10 skontrolowanych gmin nierzetelnie wywiązywały się również z obowiązku publikowania wykazów podmiotów, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono na raty spłatę zobowiązań podatkowych oraz udzielono pomocy publicznej.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz