Pracodawcy i pracownicy o działalności inspekcji pracy – PIP podała wyniki ankiety

Dodano: 20 kwietnia 2022
Pracodawcy i pracownicy o działalności inspekcji pracy – PIP podała wyniki ankiety

Państwowa Inspekcja Pracy przekazała informację, że blisko 80% ankietowanych pracowników, którzy mieli z nią kontakt ocenia to jako doświadczenie zdecydowanie i raczej pozytywne. To wynik ogólnopolskiego badania społecznego przeprowadzonego pod koniec 2021 roku.

Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła wyniki badań społecznych realizowanych w grupie pracodawców i pracowników „Ocena działań i rola Państwowej Inspekcji Pracy” przeprowadzonych w październiku i listopadzie 2021 roku. W ankietach znalazły się pytania dotyczące zadań i roli PIP, jej działań ustawowych ze szczególnym uwzględnieniem działalności kontrolnej i prewencyjno-informacyjnej. Samo badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie osób aktywnych zawodowo. Ponad 90% badanych to zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. 22% z nich legitymowało się wyższym wykształceniem, blisko 36% – średnim, ponad 30% – zawodowym, a niespełna 12% podstawowym i gimnazjalnym.

Co ważne: aż ¾ badanych, na prośbę o wskazanie instytucji zajmujących się nadzorem i kontrolą przestrzegania prawa pracy, w tym bhp oraz legalnością zatrudnienia, na pierwszym miejscu wymieniało Państwową Inspekcję Pracy.

Opinie na temat Państwowej Inspekcji Pracy

Zdecydowanie ponad połowa ankietowanych pracowników ustosunkowała się pozytywnie do PIP oceniając, że między innymi:

  • skutecznie zapewnia nadzór i kontrolę nad warunkami pracy;
  • dobrze informuje o swoich zadaniach i kompetencjach;
  • wspiera zarówno pracowników, jak i pracodawców;
  • zatrudnia kompetentnych specjalistów;
  • zapewnia pracownikom rzetelne informacje na temat ich praw i obowiązków;
  • skutecznie pomaga pracownikom w egzekwowaniu praw pracowniczych;
  • pomaga pracodawcom w tworzeniu bezpiecznych i zgodnych z prawem warunków pracy;
  • wzbudza szacunek i zaufanie;
  • przyczynia się do ograniczenia wypadków przy pracy;
  • zaspokaja potrzeby pracowników w zakresie uzyskania bezpłatnych porad prawnych.

Około 70% ankietowanych kontaktujących się z Państwową Inspekcją Pracy oczekiwało bezpłatnej porady lub składało skargę na pracodawcę. Niemal wszyscy oświadczyli, że było to pozytywne doświadczenie. Zdecydowanie na plus respondenci-pracownicy ocenili zarówno działalność kontrolną, jak i pozakontrolną Państwowej Inspekcji Pracy.

Bardzo zbliżone wyniki zostały odnotowane w grupie pracodawców, spośród których ponad 70% pozytywnie i zdecydowanie pozytywnie ocenia działalność PIP. Najlepiej działalność kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy oceniana jest w województwach świętokrzyskim, podlaskim i lubuskim (ponad 80% pozytywnych ocen). Nieco niższe oceny wystawili pracodawcy z województw opolskiego, podkarpackiego i małopolskiego, ale i tutaj oceny pozytywne sięgają niemal 70%.

Interesujące i inspirujące są odpowiedzi ankietowanych pracodawców na pytanie, jaką rolę powinna pełnić Państwowa Inspekcja Pracy. Zdecydowanie ponad 60% ankietowanych opowiedziało się za prowadzeniem szkoleń dla pracowników. Także ponad 60% z nich liczy na doradztwo w zakresie tworzenia bezpiecznych miejsc pracy i organizowanie kampanii informacyjno-edukacyjnych. Co interesujące, ponad połowa pracodawców uważa, że PIP powinna karać pracodawców za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i bhp. Jednocześnie badanie wykazało, że niemal wszyscy ankietowani pracodawcy są skłonni zaangażować się i swoich pracowników w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w firmie.

Źródło:

www.pip.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz