Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Państwowa Inspekcja Pracy przekazała informację, że blisko 80% ankietowanych pracowników, którzy mieli z nią kontakt ocenia to jako doświadczenie zdecydowanie i raczej pozytywne. To wynik ogólnopolskiego badania społecznego przeprowadzonego pod koniec 2021 roku.
Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła wyniki badań społecznych realizowanych w grupie pracodawców i pracowników „Ocena działań i rola Państwowej Inspekcji Pracy” przeprowadzonych w październiku i listopadzie 2021 roku. W ankietach znalazły się pytania dotyczące zadań i roli PIP, jej działań ustawowych ze szczególnym uwzględnieniem działalności kontrolnej i prewencyjno-informacyjnej. Samo badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie osób aktywnych zawodowo. Ponad 90% badanych to zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. 22% z nich legitymowało się wyższym wykształceniem, blisko 36% – średnim, ponad 30% – zawodowym, a niespełna 12% podstawowym i gimnazjalnym.
Co ważne: aż ¾ badanych, na prośbę o wskazanie instytucji zajmujących się nadzorem i kontrolą przestrzegania prawa pracy, w tym bhp oraz legalnością zatrudnienia, na pierwszym miejscu wymieniało Państwową Inspekcję Pracy.
Zdecydowanie ponad połowa ankietowanych pracowników ustosunkowała się pozytywnie do PIP oceniając, że między innymi:
Około 70% ankietowanych kontaktujących się z Państwową Inspekcją Pracy oczekiwało bezpłatnej porady lub składało skargę na pracodawcę. Niemal wszyscy oświadczyli, że było to pozytywne doświadczenie. Zdecydowanie na plus respondenci-pracownicy ocenili zarówno działalność kontrolną, jak i pozakontrolną Państwowej Inspekcji Pracy.
Bardzo zbliżone wyniki zostały odnotowane w grupie pracodawców, spośród których ponad 70% pozytywnie i zdecydowanie pozytywnie ocenia działalność PIP. Najlepiej działalność kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy oceniana jest w województwach świętokrzyskim, podlaskim i lubuskim (ponad 80% pozytywnych ocen). Nieco niższe oceny wystawili pracodawcy z województw opolskiego, podkarpackiego i małopolskiego, ale i tutaj oceny pozytywne sięgają niemal 70%.
Interesujące i inspirujące są odpowiedzi ankietowanych pracodawców na pytanie, jaką rolę powinna pełnić Państwowa Inspekcja Pracy. Zdecydowanie ponad 60% ankietowanych opowiedziało się za prowadzeniem szkoleń dla pracowników. Także ponad 60% z nich liczy na doradztwo w zakresie tworzenia bezpiecznych miejsc pracy i organizowanie kampanii informacyjno-edukacyjnych. Co interesujące, ponad połowa pracodawców uważa, że PIP powinna karać pracodawców za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i bhp. Jednocześnie badanie wykazało, że niemal wszyscy ankietowani pracodawcy są skłonni zaangażować się i swoich pracowników w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w firmie.
Sprawdź też:
PIP skontroluje przestrzeganie przepisów w zakresie PPK
Czym Państwowa Inspekcja Pracy będzie się zajmować w 2022 roku
Konsekwencje nielegalnego zatrudniania w świetle Polskiego Ładu
Źródło:
www.pip.gov.pl
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.