Kolejna odsłona wakacyjnej akcji MF „Weź paragon”

Dodano: 21 lipca 2021
Kolejna odsłona wakacyjnej akcji MF „Weź paragon”

Tradycją jest, że w okresie wakacyjnym MF prowadzi ogólnopolską akcję „Weź paragon”, w której przypomina o korzyściach z brania paragonów zarówno przez konsumentów, jak i dla samych przedsiębiorców oraz gospodarki.

Z informacji przekazanej przez Ministerstwo Finansów wynika, że resort analizuje mechanizmy występujące w szarej strefie i odnotowuje sygnały o nadużyciach. Jednym z najczęstszych motywów uchylania się od opodatkowania jest nierejestrowanie zawartych transakcji i co za tym idzie - niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie paragonów fiskalnych, których klient nie zabrał ze sobą. Może to mieć dalsze konsekwencje, czyli wystawianie tzw. „pustych” faktur - właśnie na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów fiskalnych.

Paragony niefiskalne w praktyce

Często spotykaną sytuacją w punktach sprzedaży jest próba wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu.

Warto pamiętać: wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową i nie zastępuje paragonu fiskalnego.

Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorcy jest wydawanie paragonu niefiskalnego w gastronomii. Jako paragon funkcjonuje tu często rachunek lub paragon kelnerski, w którego przypadku wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. To on ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, jednak nie trafia on do budżetu, lecz do kieszeni sprzedawcy. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji, ponieważ osłabia przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki.

Kiedy przedsiębiorca nie wystawia paragonów fiskalnych, traci przez to budżet państwa, a tym samym wszyscy obywatele. Dlatego tak ważne jest branie i wydawanie paragonów fiskalnych – to dowód uczciwego obrotu gospodarczego. Ostatecznie to klient decyduje o tym, czy bierze paragon fiskalny. Może też łatwo sprawdzić, czy ten, który mu wydał sprzedawca, jest poprawny.

Dlaczego warto brać paragon?

Według MF warto brać paragon, ponieważ w ten sposób:

  • ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
  • mamy możliwość porównania cen,
  • wspieramy uczciwą konkurencję,
  • mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
  • zmniejszamy szarą strefę,
  • mamy pewność, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji,
  • mamy pewność, że podatek zapłacony przez nas w cenie trafi do budżetu państwa,
  • mamy możliwość rachunkowej i rzeczowej kontroli przeprowadzonej transakcji.

Strona akcji: wezparagon.gov.pl

W ramach kampanii MF uruchomiło stronę wezparagon.gov.pl. Można tam znaleźć m.in. najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat paragonów fiskalnych czy sprawdzić, jak wygląda prawidłowo wystawiony paragon i jak rozpoznać błędny. Resort finansów przypomina też korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców z wystawiania paragonu. Zapowiedział, że o akcji będzie informować również m.in. na monitorach w salach obsługi podatnika w urzędach i izbach skarbowych w całej Polsce.

Każdy ma prawo zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Można to zrobić:

  • w urzędzie skarbowym,
  • przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000
  • na e-mail: [email protected]

O akcji „Weź paragon”

Kampania „Weź paragon” jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2002 roku. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych skutków nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców. Duża grupa podatników, którzy sprzedają towary i świadczą usługi, ma taki obowiązek. Jednak część przedsiębiorców uchyla się od obowiązku instalowania kas. Są również i tacy, którzy mimo tego, że posiadają kasę rejestrującą, nie ewidencjonują wszystkich swoich obrotów, a powinni to robić za każdym razem. Takie nadużycia zmniejszają wpływy z VAT do budżetu państwa, co w efekcie negatywnie wpływa na społeczeństwo, które jest odbiorcą usług finansowanych przez państwo (jak edukacja czy służba zdrowia). Po drugie zmniejsza to konkurencyjność uczciwego sprzedawcy lub usługodawcy, który rzetelnie płaci VAT. Po trzecie wreszcie takie zachowania przyczyniają się do powiększania szarej strefy i w efekcie osłabiają polską gospodarkę.

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz