Rezerwa na niewykorzystane urlopy to w świetle art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości rozliczenie międzyokresowe bierne. Dotyczy ono bowiem podstawowej działalności operacyjnej jednostki i jest tworzone w związku z obowiązkiem wykonania w przyszłości świadczeń związanych z bieżącą działalnością na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania, zobacz, w jaki sposób.
Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego jednostka ma obowiązek uwzględniać zdarzenia po dniu bilansowym. Dotyczy to także kwestii związanych z niewykorzystanymi za poprzedni rok urlopami. Nie zawsze jednak tworzenie rezerwy będzie niezbędne.
Rezerwa na niewykorzystane urlopy to, według art. 39 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm., dalej: uor), rozliczenie międzyokresowe bierne. Dotyczy bowiem podstawowej działalności operacyjnej jednostki, a powołany przepis wskazuje między innymi, że jednostki tworzą je w związku z obowiązkiem wykonania w przyszłości świadczeń związanych z bieżącą działalnością na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych.
Sprawdź też:
Do końca września trzeba udzielić zaległych urlopów wypoczynkowych za 2013 rok
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip