Wydatki poniesione na współorganizowanie konferencji i szkoleń produktowych nie stanowią reklamy. W konsekwencji nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Sprawa dotyczyła spółki, która zlecała zewnętrznym firmom organizację konferencji produktowych oraz szkoleń w kraju i za granicą dla jej kontrahentów oraz podmiotów współpracujących ze spółką, a także kluczowych klientów. Wątpliwości dotyczyły tego, czy wydatki poniesione przez spółkę na nabycie usług od firm zewnętrznych stanowią dla przedsiębiorstwa koszt podatkowy. Firma uważała, że tak. Organ podatkowy uznał jednak stanowisko za niewłaściwe. Jego zdaniem wydane sumy to reprezentacja, a takich wydatków nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Sprawa trafiła do sądu.
Pytanie do eksperta: Czym różni się reklama od reprezentacji?
Jerzy Toczyńskikonsultant Accreo
Wydatki poniesione na współorganizowanie konferencji i szkoleń produktowych nie stanowią kosztów reklamy. W konsekwencji nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych i często sprawia trudności w ustaleniu, czy określone wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu, czy też podlegają wyłączeniu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
W orzecznictwie sądów administracyjnych odnoszono pojęcie reprezentacji do dobrego reprezentowania firmy i nie zawsze utożsamiano z wystawnością, czy okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip