W wyroku wydanym 26 października 2017 r. Sąd Najwyższy uznał, że ryczałty za noclegi dla kierowców zatrudnionych w transporcie międzynarodowym mogą być skalkulowane niżej, niż przewidują to tabele z rozporządzenia w sprawie podróży służbowych. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie mogą być zaniżone, ustalone w kwotach całkowicie oderwanych od rzeczywistych kosztów ponoszonych przez pracowników. Kwoty ryczałtów muszą być określone w przepisach zakładowych lub w umowach o pracę. Poznaj szczegóły.
Firma transportowa nie musi wypłacać ryczałtów za noclegi kierowcom, którym zapewnia nocleg w kabinach ciężarówek oraz wypłaca kwoty będące rekompensatą z tytułu zwiększonych kosztów delegacji ponoszonych przez pracowników-kierowców. Rekompensaty te muszą być uregulowane umownie lub w przepisach wewnętrznych pracodawcy. Takie jest najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego sprawdź szczegóły.
Brak wypłaty ryczałtów za noclegi dla kierowców w transporcie międzynarodowym, którzy mają możliwość przenocowania w kabinie swoich pojazdów nie jest zgodny z przepisami. Kwestię ryczałtów powinien w pierwszej kolejności uregulować sam przewoźnik – pracodawca w przepisach zakładowych.
Miejsce do spania w kabinie samochodu może służyć zapewnieniu odpoczynku, ale nie powinno być traktowane jako bezpłatny nocleg w rozumieniu przepisów o zwrocie kosztów podróży służbowej – wyjaśnił Sąd Najwyższy w uchwale w poszerzonym składzie.
W sprawie, którą zajął się Sąd Najwyższy chodziło o wyjaśnienie, czy spanie w nocy w kabinie samochodu w czasie podróży służbowych w transporcie międzynarodowym stanowi zapewnienie bezpłatnego noclegu, a w konsekwencji, czy pracownikowi nie przysługuje zwrot kosztów takich noclegów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip