Sumy wydane na wynagrodzenie dla osób prowadzących szkolenie czy też usługę hotelową dla klientów stanowią koszty uzyskania przychodów. Z kolei program artystyczny, zapewniony w trakcie takiego szkolenia, to reprezentacja. Nie służy bowiem reklamowaniu produktów oferowanych przez spółkę.
Spółka organizuje nieodpłatne szkolenia produktowe. Biorą w nich udział zarówno pracownicy, jak i klienci. Szkolenia mają charakter informacyjny oraz instruktażowy. W ramach szkoleń przedsiębiorstwo ponosi wydatki na wynajem lokalu, wynagrodzenia osób z zewnątrz prowadzących szkolenie, catering wewnętrzny i zewnętrzny, koszty nagłośnienia, programu artystycznego, usługi hotelowej.
Firma nie była pewna, czy takie wydatki może zaliczyć do kosztów podatkowych.
Sumy wydane na wynagrodzenie dla osób prowadzących szkolenie czy też usługę hotelową dla klientów – stanowią koszty uzyskania przychodów. Z kolei program artystyczny, zapewniony w trakcie takiego szkolenia, to reprezentacja. Nie służy bowiem reklamowaniu produktów oferowanych przez spółkę.
Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony – przypomniał dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.
Wydatki poniesione na współorganizowanie konferencji i szkoleń produktowych nie stanowią reklamy. W konsekwencji nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Sprawa dotyczyła spółki, która zlecała zewnętrznym firmom organizację konferencji produktowych oraz szkoleń w kraju i za granicą dla jej kontrahentów oraz podmiotów współpracujących ze spółką, a także kluczowych klientów. Wątpliwości dotyczyły tego, czy wydatki poniesione przez spółkę na nabycie usług od firm zewnętrznych stanowią dla przedsiębiorstwa koszt podatkowy. Firma uważała, że tak. Organ podatkowy uznał jednak stanowisko za niewłaściwe. Jego zdaniem wydane sumy to reprezentacja, a takich wydatków nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Sprawa trafiła do sądu.
Pytanie do eksperta: Czym różni się reklama od reprezentacji?
Jerzy Toczyńskikonsultant Accreo
Wydatki poniesione na współorganizowanie konferencji i szkoleń produktowych nie stanowią kosztów reklamy. W konsekwencji nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych i często sprawia trudności w ustaleniu, czy określone wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu, czy też podlegają wyłączeniu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
W orzecznictwie sądów administracyjnych odnoszono pojęcie reprezentacji do dobrego reprezentowania firmy i nie zawsze utożsamiano z wystawnością, czy okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip