Udzielanie pomocy finansowej jednostkom policji przez jednostki samorządu terytorialnego powinno się odbywać na podstawie przepisów ustawy o policji.
Ewidencjonując taką pomoc w jst, należy stosować odpowiednie paragrafy klasyfikacji budżetowej. O wyborze paragrafu decyduje rodzaj i cel ponoszonych wydatków.
Wydatki na udzielenie pomocy, o której mowa powyżej, powinny być klasyfikowane w:
Zasilanie Funduszu Wsparcia Policji (dalej: fundusz) przez jst wymaga zawarcia stosownego porozumienia lub umowy przez organ wykonawczy jst.
Nie ma wytycznych, jak dokładnie księgować skutki porozumień jst z policją czy strażą pożarną i tym samym wpłaty na fundusze wsparcia.
W wyjaśnieniu RIO w Łodzi z 1 grudnia 2014 r. (nr WA 4120-12/2014/w) wskazano, że wpłatę gminy na fundusz należy traktować jak dotację celową. Konsekwencją powyższego jest również brak podstaw do wykazywania tych wpłat w rachunku zysków i strat.
Jak wskazano z kolei w piśmie RIO Warszawa nr WK.0920.222.152.2011 „(…) udzielone dotacje należy ujmować w księgach rachunkowych jednostki budżetowej Urząd Gminy i obejmować ewidencją kont: 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich” oraz 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje”.
Na stronie Wn konta 224 ujmuje się wartość dotacji przekazanych przez organ dotujący w korespondencji z kontem 130, a na stronie Ma - wartość dotacji uznanych za wykorzystane i rozliczone, w korespondencji z kontem 810.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 224 powinna zapewniać możliwość ustalenia wartości przekazanych dotacji, według jednostek oraz przeznaczenia dotacji. Saldo Wn konta oznacza wartość niewykorzystanych, nierozliczonych dotacji lub wartość dotacji należnych do zwrotu w roku, w którym zostały przekazane.”
Sporo jednostek księguje jednak takie wpłaty poprzez koszty i wprowadza dodatkowe konto np. 411 „Pozostałe obciążenia” (konto utworzone dla celów zgodności kosztów z tego tytułu z treścią wiersza w formularzu Rachunek zysków i strat) i ujmuje na nim pozostałe koszty nieujęte w zespole 4, a w szczególności wszystkie środki przekazywane z budżetu, jeżeli nie podlegają rozliczeniu, m.in.:
§ 291 – Zwrot dotacji oraz płatności, w tym wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości
§459 – Kary i odszkodowania wpłacane na rzecz osób fizycznych
§460 – Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych
§ 461 – Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego
§ 617 – Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy na finansowanie lub dofinansowanie zadań inwestycyjnych (Policja, Straż Graniczna)
Inne jednostki dokładnie te tytuły pokazują jako „Pozostałe koszty operacyjne” 761.
Jak więc widać nie ma spójności w ujęciu tej operacji. Moim zdaniem jest to przekazanie definitywne, pośrednio związane z działalnością jednostki – zatem jeśli możliwe jest wyegzekwowanie sprawozdania, zestawienia dotyczącego wykorzystania środków zgodnie z celem, to należy wykorzystać konto 810.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.