Pytanie:
Bardzo proszę o wskazanie schematu księgowania raportu kasowego. Pracownik prowadzący kasę dokunuje również zakupów materiałów biurowych, prowadzi raport kasowy i rozlicza się z gotówki raz w miesiącu. Faktury opłacone z kasy. Faktury gotówkowe księgowane są na odpowiednich kontach zespołów 4 i 5.
W takiej sytuacji są dwie możliwości prowadzenia rozliczeń kasowych. Poznaj szczegóły księgowań raportu kasowego!
Odpowiedź: Są dwie możliwości prowadzenia rozliczeń kasowych w takim przypadku. Szczegóły przedstawiam poniżej.
- Każda faktura (paragon lub inny dokument) kosztowa opłacona gotówką jest umieszczana w raporcie kasowym w pozycji rozchód, w dacie poniesienia wydatku (dokonania zakupu). Wówczas schemast ksiegowania faktur będzie wygladał następująco:
-
Wn „Konto kosztów” kwota netto
-
Wn „VAT naliczony” VAT
-
Ma „Kasa” kwota brutto
- Pracownik pobiera wcześniej zaliczkę i dokonuje płatności z ww. środków. W tym przypadku mamy następujace zapisy księgowe:
KW - pobranie zaliczki z kasy 500 zł
-
Wn „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X” 500 zł
-
Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X” 500 zł
Faktura zakupu 369 zł brutto
-
Wn „Konto kosztów” 300 zł
-
Wn „VAT naliczony” 69 zł
-
Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X” kwota brutto 369 zł
KP - zwrot niewykorzystanych środków do kasy
-
Wn „Kasa” 131 zł
-
Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X” 131 zł
Ewentualnie, jeśli kwota wydatków przewyższyłaby pobraną zaliczkę, wtedy należy pracownikowi oczywiście zwrócić różnicę, gdzie zapis będzie wyglądał odwrotnie:
KW - zwrot wydatków dokonanych na rzecz firmy
-
Wn „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X”
-
Ma „Kasa”