Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeżeli u danego pracodawcy nie ma potrzeby ustalania sztywnych granic czasowych, w których pracownik - kierowca ma wykonywać przewóz, a pracownik będzie mógł samodzielnie decydować o swoim rozkładzie jazdy, mając ustalone miejsce i termin, do którego ma dostarczyć określony towar - można objąć go zadaniowym czasem pracy.
Ten system ma swoje dobre strony i dla pracodawcy i dla pracownika. Mianowicie, pracodawca jest zwolniony z obowiązku kontrolowania dni i godzin wykonywania przez pracownika pracy, a przy prawidłowym ustaleniu zadań - nie ma godzin nadliczbowych (i konieczności ich rekompensowania). Natomiast pracownik ma większą swobodę w realizacji powierzonych mu zadań i łatwiej mu np. godzić pracę z życiem osobistym.
W razie kontroli PIP pracodawca będzie jednak musiał umieć uzasadnić wybór tego systemu czasu pracy.
Ustawa o czasie pracy kierowców stanowi, że do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym może być stosowany, w przypadkach uzasadnionych rodzajem wykonywanych przewozów lub ich szczególną organizacją, zadaniowy czas pracy, w którym zadania przewozowe ustala pracodawca w takim wymiarze, aby mogły być wykonane w ramach norma czasu pracy (8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy) oraz z uwzględnieniem przepisów dotyczących przerw przeznaczonych na odpoczynek i okresów odpoczynku. Rozkład czasu pracy w okresie wykonywania danego zadania przewozowego ustala kierowca.
Proszę zauważyć, że z ww. regulacji prawnej wynika bardzo ważne ograniczenie dopuszczalności stosowania systemu zadaniowego czasu pracy. Jeśli bowiem z góry wiadomo, że zadań, które ma wykonywać pracownik- kierowca, nie można wykonać w ramach norm czasu pracy, to wprowadzenie zadaniowego czasu pracy jest niedopuszczalne.
Pracodawca powinien wiedzieć, że w przypadku pojazdów wyposażonych w tachografy bardzo łatwo będzie Państwowej Inspekcji Pracy lub Inspekcji Transportu Drogowego udowodnić, że wykonanie powierzonych kierowcy zadań przewozowych nie było możliwe w ramach podstawowych norm czasu pracy.
Nie ma przepisów, które wskazywałyby jak sporządzać harmonogramy w systemie zadaniowego czasu pracy. Jednakże przy ich sporządzaniu trzeba pamiętać o wszystkich przepisach o czasie pracy. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że w systemie równoważnego czasu pracy wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.
Ponadto, harmonogram czasu pracy musi być sporządzany z góry na cały okres rozliczeniowy (w systemie równoważnym, co do zasady na 1 miesiąc). Tylko rozkłady czasu pracy (harmonogramy) kierowcy wykonującego przewóz regularny osób są ustalane na okresy nie krótsze niż 2 tygodnie.
Ponadto, sporządzając harmonogram czasu pracy dla pracownika - kierowcy zatrudnionego w systemie równoważnego czasu pracy należy:
Przy rozliczaniu delegacji należy posiłkować się delegacjami i zapisami na tarczce.
Ustawa o czasie pracy kierowców stanowi, że pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy kierowców w formie:
4 marca 2011 r.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.