Zobacz, na jakie uproszczenia w prowadzeniu biznesu możesz liczyć

Dodano: 12 lipca 2019
ułatwiena w prowadzeniu biznesu

Rada Ministrów przyjęła na ostatnim posiedzeniu projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych. Zaproponowano ponad 50 uproszczeń. Poznaj szczegóły.

Rozwiązania zaproponowane w projekcie przewidują rozwiązania, które przyspieszą i usprawnią procedury administracyjne, zmniejszą częstotliwość obowiązków sprawozdawczych oraz uwolnią potencjał do dalszego rozwoju przedsiębiorczości, zwłaszcza mikro-, małych i średnich firm.

Przedstawiamy najważniejsze zmiany:

  • Wprowadzenie tzw. prawa do popełnienia błędu. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorca będący osobą fizyczną – w przypadku popełnienia błędu, za który grozi mandat karny lub kara pieniężna – nie otrzyma kary, a jedynie pouczenie. Będzie to możliwe w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem, że dokonany przez przedsiębiorcę błąd jest mniejszej wagi oraz ma charakter jednorazowy, zaś jego skutki zostałyby usunięte w odpowiednim terminie.

Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście:

  • Wydłużenie terminu rozliczenia VAT w imporcie. Będzie to możliwe do 25. dnia następnego miesiąca, zamiast obecnych 10 dni od odprawy celnej albo od dnia wydania decyzji celnej.
  • Rozszerzenie ochrony konsumenckiej na przedsiębiorców. Zmiana zakłada objęcie przepisami o ochronie konsumentów osoby fizycznej, która zawiera z innym przedsiębiorcą umowę związaną bezpośrednio z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, lecz nieposiadającą dla niej charakteru zawodowego. Przedsiębiorcy ci byliby objęci ochroną przewidzianą dla konsumentów, jeśli chodzi o stosowanie niedozwolonych postanowień umownych (klauzule abuzywne), rękojmi za wady oraz w zakresie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
  • Ułatwienia w sukcesji przedsiębiorstw:

- Wprowadzenie zasad przejęcia koncesji, zezwoleń, licencji oraz pozwoleń w przypadku zmiany właściciela przedsiębiorstwa, osoby wpisanej do CEIDG. To rozwiąże dotychczasowy problem braku możliwości korzystania z decyzji administracyjnych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w sytuacji gdy przedsiębiorca sprzedaje firmę albo przekazuje ją nieodpłatnie swojemu następcy.

- W firmach, które należą do przedsiębiorcy i jego małżonka, umożliwienie powołania po śmierci małżonka przedsiębiorcy tymczasowego przedstawiciela. Jego zadaniem będzie zarządzanie spadkiem po małżonku przedsiębiorcy w części dotyczącej udziału w przedsiębiorstwie do czasu załatwienia formalności spadkowych u notariusza albo w sądzie. Tymczasowy przedstawiciel  zadba o majątek spadkobierców, ale także będzie wspierał bieżącą realizację planów przedsiębiorcy w prowadzeniu działalności gospodarczej, np. reprezentując spadkobierców przy podpisaniu umowy sprzedaży rzeczy w ramach działalności przedsiębiorstwa.

  • Mniej obowiązków dokumentacyjnych:

- Zniesienie obowiązku załączenia dokumentów będących w posiadaniu instytucji  lub zawierających informacje, które może ona ustalić (np. zniesienie obowiązku dołączania odpisów z KRS, zniesienie wymogu załączania oryginału zaświadczenia o uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu do wniosku o przyznanie licencji doradcy restrukturyzacyjnego, gdy akta egzaminacyjne osób, które przystąpiły do egzaminu przechowywane są w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości),

- Zmniejszenie liczby egzemplarzy dokumentów dołączanych do wniosków (w przypadku wniosku o wydanie lub zmianę pozwolenia zintegrowanego, zgłoszenia wierzytelności przez wierzycieli stoczni, wniosku kwalifikacyjnego, dokumentacji geologicznej dotyczącej polskich obszarów morskich).

Większość nowych przepisów ma wejść w życie 1 stycznia  2020 r.

Oprac. Redakcja Portalu FK

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.