Nowy pakiet VAT e-commerce – szansa czy kolejne utrudnienie?

Dodano: 16 lipca 2021
3d43975b3fdb1a9a41cec54eedcae4b1163f1757-medium

Istotna zmiana w międzynarodowej sprzedaży w tym głównie wysyłkowej, weszła w życie od 1 lipca 2021 roku. Dotyczy wszystkich krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej. Celem jej wprowadzenia jest wyrównanie szans przedsiębiorców w Unii Europejskiej i wzmocnienie ich konkurencyjności w handlu elektronicznym wobec tzw. krajów trzecich, a także uszczelnienie podatku VAT. Dowiedz się więcej z artykułu i bezpłatnego e-booka przygotowanego przez ekspertów.

E-commerce stale rośnie w siłę i nabiera rozpędu

Przyczyną wprowadzanych zmian w zakresie VAT e-commerce jest wzrost udziału handlu elektronicznego na rynku sprzedaży w ostatnich latach. Zainteresowanie to zyskało na popularności jeszcze bardziej w czasie pandemii. Konsumenci chętniej sięgali po opcję zakupów przez Internet i tym samym napędzali sprzedaż, również transgraniczną. Stała się ona nową normą i nikogo już nie dziwi jej dalszy rozwój.

W związku z tym Komisja Europejska pracowała nad ujednoliceniem rozliczeń i ewidencji podatku od towarów i usług (VAT) w ciągu kilku ostatnich lat. Nowelizacja przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ustanowiła nowe warunki opodatkowania transgranicznej sprzedaży towarów i niektórych usług. Polski ustawodawca musiał bowiem zsynchronizować przepisy lokalne i dostosować je do unijnej Dyrektywy VAT zgodnie z wymogiem implementacji zmian w państwach członkowskich UE.

Zaangażowani w handel transgraniczny jako odbiorcy zmian

Nowe przepisy dotyczą wielu grup zawodowych – od działów księgowo-finansowych, przez biura podatkowe, doradców aż po sklepy internetowe, firmy kurierskie i inne podmioty świadczące usługi elektroniczne.

Do tej pory wszystkich podatników prowadzących sprzedaż dla konsumentów w krajach UE obowiązywał próg sprzedaży różny w zależności od państwa – od 35 000 do 100 000 €. Po przekroczeniu tego limitu sprzedaż nie była traktowana już jako krajowa i podatnik był zobowiązany do rejestracji w danym kraju do celów VAT i to tam ponosił koszty. Rozliczanie VAT następowało więc w kraju konsumpcji. Dodatkowe zwolnienia dotyczyły przesyłek importowanych o niskiej wartości (do 22 €). To właśnie z tego powodu towary sprowadzane spoza obszaru Unii Europejskiej były często znacznie tańsze. Komisja pracowała nad tym, aby produkty przedsiębiorców z państw członkowskich stały się bardziej konkurencyjne na tym tle. Wszystkie ustanowione zmiany mają do tego doprowadzić.

Co nowego w przepisach od 1 lipca?

Uproszczenie obowiązków związanych z rozliczeniem podatku VAT oraz zapewnienie jego prawidłowego opłacania w państwie członkowskim przeznaczenia to główne cele modyfikacji. Korzyści, które mają z tych zmian wynikać dotyczą zmniejszenia bariery w transgranicznej sprzedaży przez Internet oraz kosztów księgowo-prawnych, a także możliwości prowadzenia rozliczeń i sprawozdawczości VAT w jednym państwie identyfikacji. Wszelkie wprowadzane mechanizmy mają uszczelnić VAT w transgranicznym handlu elektronicznym między przedsiębiorcami a konsumentami.

  1. Pierwszą zmianą jest nowa definicja wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) oraz sprzedaży na odległość towarów importowanych z państw trzecich (SOTI).
  2. Druga dotyczy zmiany Mini One Stop Shop (MOSS) w One Stop Shop (OSS).
  3. Trzecia, bardzo istotna polega na utworzeniu jednego sprzedaży wysyłkowej dla wszystkich krajów EU w wysokości 10 000 €.
  4. Czwarta wiąże się z dodaniem specjalnej procedury IOSS dla przesyłek o rzeczywistej wartości do 150 € oraz likwidacją zwolnienia z VAT przy przesyłkach o wartości do 22 €.
  5. Piątą istotną kwestią jest to, że interfejsy elektroniczne stają się stroną transakcji – nakłada to na nie obowiązek poboru, zapłaty VAT oraz odpowiedniej ewidencji.

Dobrowolnie czy pod przymusem?

Podatnik VAT może sam podjąć decyzję czy chce skorzystać z uproszczonych procedur, jest to więc fakultatywne. Jeśli nie chce, może opodatkować objęte procedurami transakcje w docelowym kraju konsumpcji, tak jak robił to dotychczas, po przekroczeniu właściwego dla kraju limitu sprzedaży.

Z pewnością dla wielu firm, głównie prowadzących handel przez Internet, nowe przepisy staną się atrakcyjne i zachęcą do wkroczenia na kolejne rynki unijne. – mówi Kinga Świetlicka, Kierownik projektu Księgowość, enova365.

Warte podkreślenia jest jednak to, że jeżeli podatnik zarejestruje się do procedury OSS to będzie zobowiązany do wykazywania w niej wszystkich transakcji nią objętych. Nie ma zatem możliwości, aby stosować zasady VAT OSS wybiórczo. Przepisy takich sytuacji zabraniają wprost.

Darmowy e-book „VAT e-commerce w Twojej firmie”

Jeśli interesują Cię zmiany wprowadzane w zakresie VAT e-commerce pobierz bezpłatny e-book przygotowany przez ekspertów enova365. Dowiedz się więcej o tym, kto i jak może skorzystać z uproszczeń oraz z czym dokładnie wiąże się wprowadzenie nowych procedur dla Twojej firmy. Przewodnik po nowych przepisach w handlu transgranicznym pozwoli Ci kompleksowo zrozumieć temat oraz przedstawi zmiany w zakresie funkcjonowania systemu ERP.


enova365 – zawsze gotowa na zmiany

System ERP enova365 umożliwia realizację nowych przepisów i procedur związanych ze zmianami w opodatkowaniu handlu transgranicznego towarów i usług na rzecz konsumentów z krajów UE. Jako producent dostarczamy mechanizmy i narzędzia, które pozwalają Klientom na realizację założeń pakietu VAT e-commerce w ramach dostępnych aktualizacji. Tworzymy system, który zawsze na czas jest zgodny z przepisami polskiego prawa. Klient dostaje gotowe narzędzie i może przygotować się do nowych regulacji.

Słowa kluczowe:
e-commerce
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz