Poznaj skutki podatkowe organizacji konkursu dla klientów

Krzysztof Klimek

Autor: Krzysztof Klimek

Dodano: 9 lipca 2018
Pytanie:  Firma handlująca sprzętem audiowizualnym w celu zainteresowania swoją ofertą handlową wśród swoich dilerów planuje zorganizować konkurs, polegający na przesyłaniu fotografii dokumentujących instalację zakupionego sprzętu. Za najciekawsze rozwiązania przewidziano nagrody o wartości od 50 do 2.000 zł w postaci kart SODEXO. Jakie obowiązki podatkowe ciążą na firmie organizującej konkurs w związku z przekazaniem nagród? Czy wydatek na zakup kart stanowi koszty uzyskania przychodów w spółce?
Odpowiedź: 

Konkurs z dziedziny techniki generuje przychody u zwycięzcy, a koszty u organizatora.

Rozumiem, że nagrody przyznawane są nie tyle za fotografię, co za wykonanie instalacji, ze względu na jego wartość techniczną czy użytkową.  Można więc uznać, że jest to konkurs z dziedziny techniki. Nagrody w takim konkursie zaliczają się do przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT) i opodatkowane są ryczałtowym podatkiem dochodowym według stawki 10% (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT) przez świadczeniodawcę. Jeśli nagroda ma charakter niepieniężny to świadczeniodawca może wstrzymać się z jej wydaniem do czasu wpłaty podatku przez zwycięzcę, albo ją ubruttowić, a więc w praktyce ponieść koszt podatku z własnych środków -  jako element kalkulacyjny nagrody. Takie ubruttowienie zwiększa bowiem wartość nagrody i przychód zwycięzcy.

Nie przewidziano zwolnienia przedmiotowego z podatku dla konkursów z dziedziny techniki (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT).

Jeśli natomiast chodzi o kosztową stronę prowadzenia konkursu, to można związane z nim wydatki ująć w kosztach jako wydatki reklamowe. W istocie bowiem konkurs ma promować produkty firmy, ich prawidłowe zastosowanie w instalacjach a także zachęcać instalatorów, przez potencjalną możliwość wygranej, do zakupu urządzeń, a co za tym idzie - generować ma przychody. Jako wydatki ponoszone w związku przyczynowo-skutkowym mogą być więc kosztami podatkowymi (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT).

Krzysztof Klimek

Autor: Krzysztof Klimek

Prawnik specjalizujący się w podatkach dochodowych, wieloletni pracownik administracji celnej i skarbowej, gdzie zajmował się egzekucją, postępowaniami karnoskarbowymi, ulgami i odpowiedzialnością podatkową. Obecnie współpracownik wielu znanych wydawnictw.
Słowa kluczowe:
konkursskutki podatkowe
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz