Zasady księgowania dotacji

Barbara Jarosz

Autor: Barbara Jarosz

Dodano: 17 sierpnia 2022
Pytanie: Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym. Zgodnie z umową zawartą z gminą przyznano nam dotację celową na sfinansowanie inwestycji w wysokości 80.000 zł. Dotację otrzymamy po okazaniu częściowych faktur VAT. Po otrzymaniu pierwszej faktury w wysokości 1.8450 zł brutto otrzymaliśmy na nasze konto 15.000  zł dotacji. VAT ujmujemy w rozliczeniu w swojej jednostce. Następnie opłaciliśmy kontrahentowi fakturę w kwocie brutto. W jaki sposób zaksięgować te wszystkie operacje i w którym paragrafie ująć? Czy zapłaconą kwotę netto ujmujemy na konto 800, a różnicę w wysokości VAT na 740?
Odpowiedź:

Na koncie 740 nie ujmuje się dotacji otrzymanych na finansowanie inwestycji.

Korzyści 

W artykule przeczytasz:

  • konto 740
  • księgowanie otrzymanej dotacji
  • klasyfikacja wydatków inwestycyjnych z dotacji

Po centralizacji  w jednostkach samorządu terytorialnego samorządowe zakłady budżetowe przestały być samodzielnymi podatnikami VAT. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa zasady ustalania i przekazywania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych wynikających z rozliczenia VAT.

Konto 740 Dotacje i środki na inwestycje

Konto 740 „Dotacje i środki na inwestycje” służy do ewidencji:

  • dotacji otrzymanych z budżetu jednostki  samorządu terytorialnego
  • środków na finansowanie działalności podstawowej samorządowych zakładów budżetowych przeznaczonych na inwestycje gromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym państwowych i samorządowych jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową.

Na stronie Wn konta 740 ujmuje się:

1) dotacje przekazane na finansowanie działalności podstawowej samobilansującym oddziałom samorządowych zakładów budżetowych, w korespondencji z kontem 131 lub 240;

2) środki pieniężne samorządowych zakładów budżetowych i dochody gromadzone przez jednostki budżetowe na wydzielonym rachunku wykorzystane lub przeznaczone na finansowanie inwestycji, w korespondencji z kontem 800 lub 840;

3) zwrot dotacji niewykorzystanych, nadmiernie pobranych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, w korespondencji z kontem 131 lub 225.

Na stronie Ma konta 740 ujmuje się:

1) w ciągu roku - dotacje rzeczywiście otrzymane, w korespondencji z kontem 131, lub dotacje należne, jeżeli ich wysokość wynika z przepisów, w korespondencji z kontem 225;

2) na koniec okresu sprawozdawczego dotacje należne, wynikające z przepisów prawa lub potwierdzone przez organ dotujący, albo jeżeli należna dotacja za dany rok wpłynęła na rachunek jednostki w okresie następnym do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego, w korespondencji z kontem 225.

Ewidencja szczegółowa powinna zapewnić możliwość ustalenia wysokości dotacji przypadających na poszczególne tytuły rozliczeń.

W końcu roku budżetowego saldo konta 740 zamyka się dwoma saldami, które przenosi się:

1) saldo Wn oznacza wartość dotacji przekazanych na finansowanie działalności podstawowej samodzielnie bilansujących się oddziałów środków wykorzystanych lub przeznaczonych na inwestycje w samorządowych zakładach budżetowych, na stronę Wn konta 860;

2) saldo Ma oznacza wartość dotacji otrzymanych na finansowanie działalności podstawowej, na stronę Ma konta 860.

Na koniec roku konto 740 nie wykazuje salda.

Otrzymane środki pieniężne w formie dotacji celowej, przeznaczonej na finansowanie inwestycji, ewidencjonowane jest w księgach zakładu budżetowego na koncie 131 „Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych” w korespondencji z kontem 800 „Fundusz jednostki”.

Księgowanie otrzymanej dotacji

Ewidencja księgowa otrzymanej dotacji celowej na inwestycje oraz wydatkowanie w zakładzie powinna przebiegać w poniższy sposób:

1. Wpływ  środków pieniężnych w formie dotacji celowej:

      – Wn konto 131 „Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych”,

      – Ma konto 800 „Fundusz jednostki”.

2. Koszty inwestycji (np. na podstawie faktury):

      – Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”,

      – Ma  240 „Pozostałe  rozrachunki”.

3. Zapłata zobowiązania ze środków pieniężnych otrzymanych w ramach dotacji celowej:

      – Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki”,

      – Ma konto 131 „Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych”.

Zapłata  zobowiązań ze środków własnych samorządowego zakładu  budżetowego dotyczących nabycia:

  • środków  trwałych
  • środków trwałych w budowie należy  równowartość  tej  kwoty  księgować równolegle Wn 740 Ma 800.

Samorządowy zakład budżetowy, który ma prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z dotacji celowej, rozlicza się z jednostką samorządu terytorialnego kwotami netto tych zakupów.

Po dokonaniu rozliczeń VAT, dotacja celowa (udzielona na kwotę brutto dokonywanych zakupów) podlega zwrotowi do budżetu w części dotyczącej odliczonej kwoty VAT. Zwracana kwota księgowana jest przy tym zapisem: Wn konto 800, Ma konto 131.

Na podstawie art. 15  ust. 4a ustawy o finansach publicznych samorządowy zakład budżetowy może otrzymać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środki finansowe wynikające z rozliczenia podatku od towarów i usług, z tym że ich wysokość nie może być wyższa niż wynikająca z rozliczenia tego podatku związanego z tym zakładem. Z kolei z art. 16 w ust. 2  pkt 6 ustawy o finansach publicznych wynika, że tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa zasady ustalania i przekazywania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych wynikających z rozliczenia podatku od towarów i usług, jeżeli przewiduje przekazywanie tych środków temu zakładowi.

Klasyfikacja budżetowa wydatków inwestycyjnych z dotacji

W paragrafie 621 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych samorządowych zakładów budżetowych” -  samorządowy zakład budżetowy ujmuje środki, które otrzymał w formie dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji.

Wydatki inwestycyjne z dotacji w zakładzie  klasyfikowane są  do paragrafu 607 „Wydatki inwestycyjne samorządowych zakładów budżetowych” i 608 „Wydatki na zakupy inwestycyjne samorządowych zakładów budżetowych”.

Autor:

Barbara Jarosz

główna księgowa jednostki budżetowej

Barbara Jarosz

Autor: Barbara Jarosz

główna księgowa jednostki budżetowej, posiada certyfikat MF, wieloletni praktyk
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz