Skutki automatycznego wykreślenia przedsiębiorcy po upływie 24 miesięcy zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 26 marca 2018
Pytanie:  W kwietniu 2018 roku minęły 2 lata, od kiedy podatnik zawiesił prowadzenie działalności. Przed zawieszeniem był on podatnikiem VAT. Czy po 2 latach nastąpi automatyczna likwidacja działalności czy podatnik powinien wykonać jakieś czynności z tym związane w CEIDG lub w urzędzie skarbowym i ZUS? Czy powinien zgłosić, że będzie sporządzana inwentaryzacja? Został on automatycznie wykreślony z VAT - czy w związku z tym powinien składać VAT-Z oraz deklarację za ostatni miesiąc przed likwidacją? Podatnik nie posiada żadnych towarów, środków trwałych ani wyposażenia na stanie. W okresie tych 2 lat nie były składane żadne deklaracje VAT, a wyrejestrowania z ZUS dokonał w dniu zawieszenia.
Odpowiedź: 

Nie trzeba składaćdeklaracji VAT-7 za ostatni miesiąc przed likwidacją działalności gospodarczej.

Przepisy art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej umożliwiają przedsiębiorcom niezatrudniającym pracownikom zawieszanie wykonywania działalności gospodarczej. Zawieszenie to jest możliwe, co do zasady, na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy (zob. art. 14a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).

Jak jednocześnie stanowi art. 34 ust. 5 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, CEIDG (tj. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej)  wykreśla przedsiębiorcę niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni, w przypadku niezłożenia wniosku o wpis do CEIDG informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. A zatem jeżeli przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnik, o którym mowa, nie zgłosi wznowienia wykonywania działalności gospodarczej, zostanie wykreślony z CEIDG.

Informacja o automatycznym wykreśleniu zostanie przekazana, między innymi, do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zob. art. 34 ust. 8 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Uważam w związku z tym, że w takim przypadku nie będzie konieczne dokonywanie żadnych zgłoszeń w ZUS.

O wykreśleniu z CEIDG nie trzeba będzie również informować urzędu skarbowego. Jeżeli podatnik nie posiada żadnego firmowego majątku nie musi również sporządzać wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej (zob. art. 24 ust. 3a ustawy o PIT) ani remanentu likwidacyjnego VAT (zob. art. 14a ustawy o VAT).

Nie jest również konieczne składanie zgłoszenia VAT-Z. Obowiązek składania tego zgłoszenia obciąża podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT (zob. art. 96 ust. 6 ustawy o VAT), zaś podatnik, o którym mowa, nie jest już zarejestrowany jako podatnik VAT.

Nie będzie również konieczne złożenie przez podatnika deklaracji VAT-7 za ostatni miesiąc przed likwidacją działalności gospodarczej. Przepisy nie nakładają takiego obowiązku na podatników znajdujących się w takiej sytuacji jak podatnik, o którym mowa.

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz