Zobacz, czy scentralizowany VAT dotyczy wszystkich jednostek

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 24 lutego 2017
dwie kobiety sprawdzają coś w dokumentach

Czy wspólne rozliczenie VAT obejmuje Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej? Poznaj stanowisko organu podatkowego.

Wątpliwości dotyczyły tego, czy zasada „centralizacji” rozliczeń w samorządach w zakresie VAT jednostek budżetowych gminy obejmuje jednostki organizacyjne takie jak: Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej.

Izba skarbowa wyjaśniła:

Zarówno Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, jak i Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej nie będą jednostkami podlegającymi scentralizowaniu w zakresie podatku VAT z miastem.

Organy służb, inspekcji i straży pomimo ich zespolenia ze starostą pozostają organami administracji rządowej, a wykonując zadania powiatu, czynią to we własnym imieniu. Ich status prawny regulują odrębne ustawy.

W konsekwencji zasada „centralizacji” rozliczeń w samorządach w zakresie VAT jednostek budżetowych gminy nie obejmuje jednostek organizacyjnych funkcjonujących na zasadach, o których mowa w art. 33a i 33b ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, tj. Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego oraz Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29 grudnia 2016 r., nr 2461-IBPP3.4512.804.2016.1.MD

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa i Interpretacji Podatkowych".
Słowa kluczowe:
centralizacja vat
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.