Przedłużenie terminu zwrotu VAT tylko ze wskazaniem daty „dziennej”

Dodano: 3 lipca 2018
31a004d6ee072cb9f89b1d688650162ba27ca3fb-medium

Kiedy urząd skarbowy może przedłużyć termin zwrotu VAT, a kiedy wydane postanowienie jest bezskuteczne? Wyjaśniamy skutki podatkowe ważnego wyroku NSA.

 

Przedłużenie terminu zwrotu VAT jest możliwe, gdy organ podatkowy poda konkretną datę, do kiedy przedłuża ten termin. W przeciwnym razie postanowienie  jest bezskuteczne. Takie wnioski płyną z wyroku NSA sygn. akt I FSK 1392/16.

Czego dotyczył spór?

Urząd skarbowyprzedłużył spółce termin dokonania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do czasu zakończenia weryfikacji rozliczeń  podatkowego. Postanowienie zostało wydane w trybie czynności sprawdzających. Organy podatkowe chciały bowiem sprawdzić kontrahenta ze Słowacji, z którym spółka dokonywała transakcji.

Spółka poskarżyła się do sądu. Twierdziła, że w postanowieniach nie ma wskazania istotnych wątpliwości powodujących potrzebę dodatkowego zweryfikowania zasadności zwrotu nadwyżki podatku naliczonego ponad kwotę podatku należnego za czerwiec 2015 r. Zdaniem spółki tzw. kontrola krzyżowa dopuszczalna jest w ramach prowadzonego wobec podatnika postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, a nie w ramach czynności sprawdzających, zatem przedłużenie terminu zwrotu podatku z tego powodu było nieuprawnione. Zwrócono także uwagę, że dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej wszczął wobec spółki postępowanie kontrolne, co sprawia, że zaskarżone postanowienie jest już bezskuteczne i powinno ulec uchyleniu.

Jak orzekł sąd?

Pewność stosowania prawa wymaga  formułowania rozstrzygnięcia o przedłużeniu w sposób konkretny, niewymagający doszukiwania się tego, jaką datę przesunięcia zwrotu organ miał na uwadze w przyjętych przez siebie okolicznościach. Biorąc pod uwagę, że zwrot powinien nastąpić w konkretnym terminie ustawowo przewidzianym (określonym dniami), to jego odsuwanie w czasie (przedłużenie) też musi być konkretne, czyli wprost wskazywać, na jaki dzień organ wydłuża termin zwrotu w stosunku do terminu ustawowego (lub tego, który już był postanowieniem wcześniej wydłużony).

KOMENTARZ EKSPERTA Łukasz Matusiakiewicz Radca prawny specjalizujący się w prawie podatkowym

Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok WSA w Poznaniu z 29 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Po 2446/15 oraz zaskarżone postanowienia organów podatkowych obu instancji. Sąd pierwszej instancji oddalając skargę podatnika, uznał że organy podatkowe wyczerpująco wskazały w uzasadnieniach swych rozstrzygnięć wystąpienie istotnych przesłanek uzasadniających przedłużenie terminu zwrotu podatku VAT.

NSA odwołał się natomiast do uzasadnienia uchwały składu 7 sędziów NSA z 24 października 2016 r., sygn. akt I FPS 2/16. W uchwale tej, powołując się na unijny wymóg dokonywania zwrotu w tzw. rozsądnym terminie, NSA uznał, iż  przedłużanie terminu zwrotu powinno następować do określonej, konkretnej daty, zaś przedłużanie tego terminu "do zakończenia procedury weryfikacyjnej" jest stwierdzeniem za ogólnym.

Zdaniem NSA

Według NSA tylko przedłużenie terminu zwrotu "według dat" daje możliwość respektowania unijnego wymogu dokonywania zwrotu w tzw. rozsądnym terminie oraz reguły, że przedłużyć można tylko taki termin, który jeszcze nie upłynął.

Skoro zwrot VAT musi nastąpić w konkretnym terminie, przewidzianym ustawowo (i określonym dniami, np. 25 dni czy 60 dni), to jego odsuwanie w czasie też musi wiązać się ze wskazaniem wprost, na jaki dzień organ wydłuża termin zwrotu w stosunku do terminu ustawowego (bądź tego, który już był postanowieniem wcześniej wydłużony).

Moim zdaniem, obiektywnie – wymóg wskazywania daty dziennej nie wynika wprost z przepisów. Przepisy, zarówno ustawy o VAT, jak i Ordynacji podatkowej, co do procedury przedłużenia zwrotu VAT, są niestety zbyt lakoniczne. Stąd przez lata uznawano, że w art. 87 ust. 2 ustawy o VAT nie znalazł się wymóg, by organ podatkowy wskazał konkretną datę, do której następuje przedłużenie terminu zwrotu VAT. Wskazywanie „daty dziennej” postrzegano bardziej jako postulat odnoszący się do zmian w przepisach. 

Organy podatkowe (i w pewnym zakresie trudno jednak kwestionować trafność tego spostrzeżenia) powoływały się na fakt, że w art. 140 Ordynacji podatkowej (przepis dotyczący przedłużenia terminu załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym) mowa jest wyraźnie o wskazaniu nowego terminu załatwienia sprawy. Natomiast przepisy ustawy o VAT, ani Ordynacji podatkowej nie regulowały w tej kwestii procedury, co do przedłużenia terminu zwrotu VAT.

Praktyka pokazuje jednak, że po uchwale z 24 października 2016 r. organy podatkowe zamieszczają w postanowieniach daty dzienne. Szkoda jednak, że nie nastąpiła zmiana przepisów prawnych, a jedynie to uchwały NSA wypełniają luki w procedurze. 

Mimo słuszności tez zawartych w komentowanym orzeczeniu,można jednak mimo wszystko zadać pytanie, czy postanowienia wydane przed uchwałą NSA nie należałoby oceniać inaczej, np. w kontekście poszanowania przez organ podatkowy zasad ogólnych postępowania podatkowego czy zasady neutralności i proporcjonalności w VAT.

Polecamy w Portalu FK:

Wyrok NSA z 24 kwietnia 2018 r., sygn. akt I FSK 1392/16

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz