Z ZFŚS można byłej pracownicy wypłacić zapomogę

Magdalena Z Skalska

Autor: Magdalena Z Skalska

Dodano: 18 marca 2015
Pytanie:  W 2004 r. pracownica została zwolniona z zakładu pracy z powodu likwidacji stanowiska pracy i po zarejestrowaniu się w urzędzie pracy pobierała świadczenie przedemerytalne. Na dzień dzisiejszy wiemy tylko, że prawdopodobnie była pracownica przeszła na emeryturę (rok urodzenia 1952). Działające w naszym zakładzie pracy związki zawodowe wystąpiły o przyznanie zapomogi dla tej osoby (z powodu stanu zdrowia). W naszym zakładzie pracy tworzymy odpis na emerytów i rencistów. Jednak do tej pory tej osoby nie uwzględnialiśmy w nim. W regulaminie ZFŚS jako osoby uprawnione do korzystania ze świadczeń finansowanych z Funduszu są:
  • osoby pobierające świadczenia przedemerytalne, z którymi zakład pracy rozwiązał umowę o pracę pod warunkiem, że nie podjęły one zatrudnienia u innego pracodawcy,
  • emeryci i renciści – byli pracownicy zakładu pracy, wszyscy Ci, dla których firma była ostatnim miejscem zatrudnienia przed odejściem na ww. świadczenia.
Czy możemy wypłacić zapomogę dla byłej pracownicy ze środków ZFŚS pomimo, iż nie jest wymieniona z imienia i nazwiska jako emeryt? Czy też powinniśmy domagać się jakiegoś dokumentu i od kolejnego roku naliczać na nią odpis (na rok 2015 odpis został naliczony)?
Odpowiedź: 

Jeżeli była pracownica spełnia kryterium socjalne, należy wypłacić jej zapomogę.

Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 111), osobami uprawnionymi do korzystania z pomocy socjalnej u pracodawcy, który tworzy ZFŚS są:

  • pracownicy wraz z rodzinami,
  • emerycie i renciści – byli pracownicy zakładu wraz z rodzinami,
  • inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie prawo do korzystania z funduszu.

Zgodnie z informacją przedstawioną w treści pytania, postanowienia regulaminu ZFŚS obowiązującego u pracodawcy przewidują objęcie pomocą socjalną osób pobierających świadczenie emerytalne, z którymi rozwiązano stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Uprawnienie tych osób do skorzystania z opieki socjalnej jest uwarunkowane niepodjęciem zatrudnienia u innego pracodawcy.

Jeżeli pracownica spełniła ten warunek, po czym nabyła prawo do emerytury, stała się tym samym emerytem – byłym pracownikiem zakładu. Jest ona zatem objęta opieką socjalną z mocy ustawy.

Odpis na emerytów i rencistów ma charakter fakultatywny, tak więc pracodawca może, ale nie musi go za nich odprowadzać. Jeżeli takie wpłaty są dokonywane, należy naliczyć odpowiedni odpis po przedstawieniu przez byłą pracownicę dokumentu potwierdzającego przyznanie jej emerytury.

Magdalena Z Skalska

Autor: Magdalena Z Skalska

Specjalista z zakresu kadr, płac i ubezpieczeń społecznych, autorka książek i licznych publikacji w tej dziedzinie. Współpracuje z różnymi branżowymi serwisami i czasopismami. Prowadzi szkolenia organizowane przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.