Zakład Ubezpieczeń Społecznych opublikował poradnik dla przedsiębiorców chcących skorzystać z „Małego ZUS plus” w 2023 roku, zawierający wyjaśnienia z praktycznymi przykładami. Wynika z niego, że z końcem stycznia br. upływa termin na przekazanie do ZUS stosownych dokumentów w tym celu.
Zarówno ubezpieczenia społeczne, jak i ubezpieczenie zdrowotne pracownika ustają z dniem rozwiązania umowy o pracę. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest więc wyrejestrowanie pracownika z tych ubezpieczeń w ZUS w terminie 7 dni od dnia rozwiązania stosunku pracy. Dokonuje się tego, przesyłając do ZUS właściwie wypełniony formularz ZUS ZWUA, w którym podaje się m.in. datę oraz przyczyny wyrejestrowania pracownika. Wyrejestrowanie następuje z kodu tytułu ubezpieczenia, który podał płatnik składek, niezależnie od schematu podlegania poszczególnym rodzajom ubezpieczeń.
Firma, którą rozliczasz została przejęta przez innego pracodawcę? W takiej sytuacji musisz wyrejestrować pracowników w deklaracji ZUS ZWUA. Do tej pory jako przyczynę wyrejestrowania wskazywałeś kod „600”. Od 1 marca 2017 r. został specjalnie dla tego celu wprowadzony nowy kod. Poznaj szczegóły wprowadzonej zmiany.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip