środek trwały

Zakup i montaż klimatyzatorów w jednostce – jak księgować

Pytanie: Jednostka budżetowa zakupiła (po dokonaniu rozeznania cenowego) 4 klimatyzatory ścienne. Wartość całości zamówienia wynosi 28.486,80 zł. Każdy klimatyzator wraz z usługą montażu wynosi poniżej 10.000 zł. Zarówno treść zapytania ofertowego, jak i treść na fakturze brzmi „dostawa i montaż klimatyzacji”. Na podstawie oferty oferenta jesteśmy w stanie wyróżnić następujące elementy zamówienia − zestaw: klimatyzator, agregat chłodniczy; materiał: wieszak pod agregat, przewód elektryczny, rury miedziane, materiał drobny, korytka; robocizna. Czy mogę zakwalifikować całość faktury jako usługę, tj. paragraf 4300, czy klimatyzatory powinnam ująć w wyposażeniu pozostałym w kwocie wynikającej z oferty bez usługi montażu i dostawy? Czy nie powinnam usługi ujmować w ewidencji pozostałe środki trwałe? Czy ująć w klasyfikacji budżetowej paragraf 4210 – klimatyzator (następnie w ewidencji pozostałe środki trwałe konto 013 i jednorazowo umorzyć czy umarzać wg stawki rocznej 10%), dostawę i montaż zaś paragraf 4300 – zakup usług? Który sposób będzie poprawny?

Środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich m.in. nieruchomości − w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, a także maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy.

 

Ustawa o rachunkowości nie odnosi się do wartości środka trwałego, granica 10.000 zł dotyczy sposobu amortyzacji środków trwałych i jest określona w ustawach o podatku dochodowym, do tej wartości odnosi się również rozporządzenie w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

  Likwidacja środka trwałego – skutki rachunkowe i podatkowe. Wzór do pobrania

Likwidacja środka trwałego – skutki rachunkowe i podatkowe. Wzór do pobrania

Likwidacja środka trwałego oznacza wycofanie danego składnika majątku (aktywa) z użytkowania. Może to nastąpić na przykład w wyniku utraty przydatności, zniszczenia, gdy dany składnik nie będzie używany w przypadku zmiany profilu działalności, przypadkami losowymi, np. pożarem, kradzieżą itp.  Oznacza to, że dany składnik należy wyksięgować z aktywów. Poznaj skutki rachunkowe i podatkowe związane z likwidacją środka trwałego.

Wyróżniamy dwa rodzaje likwidacji:

  • likwidacja księgowa – środek trwały zostaje wówczas wycofany z używania i postawiony w stan likwidacji,
  • likwidacja faktyczna tzw. fizyczna likwidacja środka trwałego.

 

Likwidacja środka trwałego – pamiętaj o właściwej dokumentacji

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji następuje:

  • na podstawie protokołu komisji likwidacyjnej zatwierdzonego przez kierownika jednostki lub pisemnej decyzji kierownika jednostki o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji.
  • Dokumentem potwierdzającym postawienie środka trwałego w stan likwidacji jest dowód wewnętrzny „LT – Likwidacja środka trwałego”.