opodatkowanie VAT

Jesteśmy S.A. ze 100% kapitałem województwa, spełniamy warunki w zakresie zamówienia in-house udzielonego w trybie zamówienia z wolnej ręki

Czy wynagrodzenie za wykonywane czynności w ramach władztwa publicznego powierzającego województwa będzie podlegało VAT

Pytanie: Jesteśmy S.A. ze 100% kapitałem województwa, spełniamy warunki w zakresie zamówienia in-house udzielonego w trybie zamówienia z wolnej ręki, do podpisania umowy, której zadaniem będzie tworzenie warunków rozwoju gospodarczego województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej Zasobów Zwróconych Województwa na lata 2023–2033. Spółka na podstawie umowy będzie realizowała zadania własne województwa, działając w imieniu i na rzecz zamawiającego jako ustanowiony pełnomocnik zamawiającego w następującym zakresie: 1) przygotowanie i przeprowadzenie postępowania, którego przedmiotem jest wybór pośredników finansowych, w tym reprezentowanie w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz przed sądami powszechnymi w sprawach ze skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej, co do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przygotowanych i przeprowadzanych w ramach realizacji umowy, 2) wybór pośredników finansowych; dla których będą przekazywane środki na udzielanie pożyczek dla MŚP, 3) zawarcie umów operacyjnych, zmiany i rozwiązywanie tych umów, 4) wykonywanie wszelkich praw i obowiązków wynikających z umów operacyjnych, w tym dochodzenie wszelkich roszczeń z nich wynikających, także w postępowaniach sądowych, egzekucyjnych oraz innych dotyczących tych praw i obowiązków, 5) dysponowanie w celu należytego wykonania umowy środkami zasobów zwróconych i środków zwróconych, zgromadzonych na rachunkach bankowych w Banku Gospodarstwa Krajowego, 6) wszelkie czynności niezbędne do należytego wykonania umowy, pozostające w związku lub będące skutkiem czynności wymienionych w pkt 1–5, 7) inne czynności niezbędne do należytego wykonania umowy, których wykonanie będzie wymagało działania w charakterze pełnomocnika z tytułu należności za świadczenie zadań powierzonych wykonawcy na podstawie umowy, będzie przysługiwać wynagrodzenie wypłacane kwartalnie na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT. Czy otrzymywane wynagrodzenie na podstawie faktury VAT za wykonywane czynności w ramach władztwa publicznego powierzającego województwa będzie stanowiło podstawę opodatkowania, gdzie ostatecznym odbiorcą będą pożyczkobiorcy z terenu województwa? Czy wystawiona faktura będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38?

Opodatkowanie VAT opłat za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Pytanie: Przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego, hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w postaci opakowań na napoje lub żywność, są zobowiązani do pobierania opłaty od użytkownika końcowego nabywającego tak zapakowaną żywność lub napoje bądź same te opakowania. Mowa o tym w art. 3b ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Opłaty mają zastosowanie do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do tej ustawy, które obejmują: -       kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka, -       pojemniki na żywność, w tym takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest: przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos, zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak: przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie (w tym pojemniki na żywność typu fast food lub inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność). Wysokość opłaty od użytkownika końcowego określono w rozporządzeniu ministra klimatu i środowiska w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami, które weszło w życie 1 stycznia 2024 r. W świetle tego rozporządzenia stawki opłaty za sztukę produktu jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będącego opakowaniem wynoszą: -       0,20 zł - w przypadku kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek, -       0,25 zł - w przypadku pojemników na żywność. Czy pobierając wspomniane opłaty od konsumentów należy do nich naliczyć VAT? I czy zastosowanie ma w tym przypadku stawka podstawowa 23%, czy stawka zgodnie, z którą sprzedawana jest żywność znajdująca się w tym opakowaniu?

Z art. 3b ust. 1  ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej wynika między innymi obowiązek pobierania przez przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną opłat za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Wysokość tych opłat określa rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z 7 grudnia 2023 r. w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami (Dz.U. z 2023 r. poz. 2679).

Opodatkowanie VAT

Podstawąopodatkowania podatkiem VAT jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT). Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku VAT (art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT).

Opłata recyklingowa a VAT

W przypadku mającej podobny charakter tzw. opłaty recyklingowej strona rządowa stoi na stanowisku, że opłata ta stanowi element podstawy opodatkowania podatkiem VAT (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00278). Takie też jest stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe (zob. przykładowo interpretacje indywidualne dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 listopada 2021 r., nr 0112-KDIL3.4012.291.1.MBN oraz z 29 grudnia 2021 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.695.2021.1.MPE), jak również przez część sądów administracyjnych (zob. przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 19 lipca 2022 r.,  sygn. akt I SA/Po 70/22).

Opodatkowanie usługi noclegowej świadczonej dla podatnika VAT UE z innego państwa członkowskiego

Pytanie: Polski podatnik (czynny podatnik VAT zgłoszony do VAT UE) świadczy usługi noclegowe na terenie Polski (sama usługa noclegowa bez wyżywienia). Czynny podatnik VAT UE z Czech przyjeżdża na teren Polski i korzysta z usługi noclegowej naszego podatnika. Jak powinna zostać prawidłowo wystawiona faktura czeskiemu kontrahentowi? Czy powinno zostać zastosowana stawka NP, czy może usługę należy opodatkować stawka krajową 8%?

Opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce podlega, między innymi, odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski (zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. A contrario – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce odpłatne świadczenie usług poza terytorium Polski. O tym czy świadczenie usług ma miejsce na terytorium kraju decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przede wszystkim przepisy art. 28a-28o ustawy o VAT).

Miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami

Z przepisów tych wynika między innymi szczególny sposób ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami. Miejscem świadczenia takich usług jest miejsce położenia nieruchomości (zob. art. 28e ustawy o VAT).

Do usług związanych z nieruchomościami należą przy tym między innymi usługi zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji.

Opodatkowanie usługi wstawienia okien wykonanej w Niemczech na zlecenie polskiej firmy

Pytanie: Jako przedsiębiorca prowadzę firmę budowlaną - głównie wstawiam okna w Polsce i czasem dostarczam okna za granicę do niemieckich firm jako WDT. Teraz zaistniała sytuacja, że my wstawialiśmy okna dla polskiej firmy, która ma niemiecki NIP i w Niemczech rozlicza VAT - byliśmy podwykonawcą. Wystawiliśmy fakturę ze stawką NP z odwrotnym obciążeniem. Czy postąpiliśmy prawidłowo? Czy powinniśmy się gdzieś zgłaszać do VAT w Niemczech, czy jeśli jesteśmy podwykonawcą, to nie musimy?

Opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski (zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). A contrario – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce odpłatne świadczenie usług poza terytorium Polski. O tym czy świadczenie usług ma miejsce na terytorium kraju decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przede wszystkim przepisy art. 28a-28o ustawy o VAT

Miejsce świadczenia usług związane z nieruchomościami

Z przepisów tych wynika szczególny sposób ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami. Na podstawie art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia takich usług jest miejsce położenia nieruchomości. W konsekwencji miejsce świadczenia wskazanej usługi wstawienia okien znajduje się na terytorium Niemiec. Świadczenie tych usług podlega zatem opodatkowaniu podatkiem VAT w Niemczech.

Sprzedaż działki a VAT

Sprzedaż działki a VAT. Sprawdź, kiedy taka czynność będzie uznana za przejaw działalności gospodarczej

Czy podział działek, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i w rezultacie sukcesywna sprzedaż może świadczyć o prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT? W tej sprawie wypowiedział się NSA. Sprawdź skutki wyroku i poznaj komentarz eksperta.

Sprawa dotyczyła podatnika, który złożył wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Podatnik otrzymał od rodziców (w drodze darowizny) nieruchomość stanowiącą działkę rolną. Nieruchomość została oddana w dzierżawę. Podatnik wystąpił o decyzję o warunkach zabudowy, a następnie dokonał podziału nieruchomości na kilkadziesiąt mniejszych działek wraz z dwiema drogami wewnętrznymi, mającymi na celu zapewnienie wydzielonym działkom dostępu do drogi publicznej.

Część działek została przekazana nieodpłatnie na rzecz gminy celem poszerzenia przylegającej drogi gminnej. Do wydzielonych działek podatnik nie doprowadził urządzeń infrastruktury technicznej. Podatnik sprzedał kilka działek, zaś w przyszłości chciałby kolejne działki przy pomocy biura nieruchomości, gdyż nieruchomości w tej lokalizacji nie cieszą się zdaniem podatnika dużym zainteresowaniem. Podatnik prowadzi przy tym działalność gospodarczą polegającą na robotach związanych z budową rurociągów przemysłowych i sieci rozdzielczych. Podatnik jest współwłaścicielem domu jednorodzinnego, na który został zaciągnięty kredyt hipoteczny i jest wyłącznym kredytobiorcą.

W domu tym realizuje własne cele mieszkaniowe i zamieszkuje w nim na stałe. Kwotę ze sprzedaży działek podatnik zamierza przeznaczyć na spłatę kredytu na dom, w którym aktualnie mieszka oraz przeprowadzenie wymaganych prac remontowo-wykończeniowych. Pozostałą kwotę ze sprzedaży działek podatnik planuje przeznaczyć, z uwzględnieniem tzw. ulgi mieszkaniowej, na zakup mieszkania lub działki budowlanej wraz z budową domu mieszkalnego na potrzeby własne, w którym będzie mieszkał. Celem zakupu drugiej nieruchomości (lokalu mieszkalnego lub działki) ma być możliwość zamieszkania przez wybrane dni tygodnia, a nieruchomość ta znajduje się w innym regionie. Poza wspomnianymi działkami podatnik nie posiadał wcześniej innych nieruchomości, które zostały sprzedane.

Na tle tak opisanego stan faktycznego, podatnik zadał Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) następujące pytania:

  1. Czy może wykorzystać kwotę ze sprzedaży działek w ramach ulgi mieszkaniowej na spłatę kredytu hipotecznego na dom jednorodzinny, w którym aktualnie mieszka oraz remont i rozbudowę tego domu?
  2. Czy pozostałą kwotę jaka pozostanie po sprzedaży działek, będzie mógł przeznaczyć na zakup mieszkania na potrzeby własne lub działki budowlanej wraz z budową domu na potrzeby własne?