jednostka budżetowa

Zwrot otrzymanej nadwyżki VAT przez gminy dla swoich jednostek organizacyjnych

Pytanie: Czy gmina może swoim podległym jednostkom nie zwracać VAT naliczonego wynikającego z cząstkowej deklaracji VAT (jednostki odprowadzają do gminy w 100% VAT należny). Jeśli tak, to jak ująć to w księgach?

Od momentu wprowadzenia centralizacji VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, gmina przejęła obowiązki podatnika VAT od swoich jednostek organizacyjnych. Dlatego w przypadku wystawiania faktur sprzedaży na podstawie uprzednio zawartych umów cywilnoprawnych, wskazuje się nazwę oraz NIP gminy.

Organ stanowiący w gminie powinien ustalić zasady gromadzenia informacji w zakresie VAT i przekazywania cząstkowych deklaracji VAT-7 przez jednostki podległe, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, aby gmina, jako podatnik VAT terminowo i rzetelnie przekazała łączną deklarację VAT-7 do organu podatkowego.

Zasady zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym

Obowiązujące przepisy prawa nie regulują zasad zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym przez gminy dla swoich jednostek organizacyjnych. Organ stanowiący gminy może takie zasady określić.

Dofinansowanie do zakupu środka trwałego w ramach realizacji projektu dotyczącego utrzymania zdolności do pracy - księgowania

Pytanie: Dom Pomocy Społecznej, podległy starostwu powiatowemu, otrzymał dofinansowanie do zakupu środka trwałego. Nastąpiło to w ramach realizacji projektu dotyczącego utrzymania zdolności do pracy z ZUS w wysokości 80%. Pierwsza transza dofinansowania (zaliczka) wpłynęła na wyodrębnione konto bankowe beneficjenta.

Dofinansowanie do zakupu środka trwałego w ramach realizacji projektu dotyczącego utrzymania zdolności do pracy przyznawane jest na podstawie przepisów Rozdziału 5 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Dofinansowanie to pochodzi ze środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który jest państwowym funduszem celowym. W ramach prewencji wypadkowej środki z tego funduszu przeznaczane są
m.in. na finansowanie działalności związanej z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, z uwzględnieniem zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej w aspekcie jej wpływu na powstawanie tych zdarzeń, w szczególności na dofinansowanie działań skierowanych
na utrzymanie zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej, prowadzonych przez płatników składek.

Przekazanie dofinansowania odbywa się na podstawie zawartej umowy pomiędzy ZUS , a płatnikiem, który wnioskował o dofinansowanie. Umowa określa warunki udzielenia dofinansowania oraz wykonania przedsięwzięcia inwestycyjnego lub inwestycyjno-doradczego, o określonej wartości, w ustalonych ramach czasowych.

W jakim sprawozdaniu wykazać należność za koszty z tytułu zużycia mediów

Pytanie: Komenda Miejska PSP jest jednostką budżetową. Otrzymuje dotacje z zakresu administracji rządowej, zlecone przez powiat (na swoje wydatki). Użycza bezpłatnie pomieszczenia innej jednostce budżetowej. Zgodnie z zapisami umowy obciąża ją 8,6% kosztami z tytułu zużycia mediów takich: jak energia elektryczna, woda i ścieki, gaz wyliczonych zgodnie obciążeniami wynikającymi z faktur otrzymanych od dostawców mediów. W grudniu wystawiła faktury za media po otrzymanie faktur od dostawcy na najemcę. Faktura od dostawcy za zużyte media komenda uregulowała w grudniu. Jednak najemca nie uregulował w terminie swojej należności do końca roku, więc jednostka dokonała aktualizacji należności i na koniec roku naliczyła odsetki za nieterminową zapłatę. W trakcie roku obrotowego faktury wystawiane na najemcę, księgowała na umniejszenie poniesionych kosztów oraz po otrzymaniu zapłaty na umniejszenie wydatku. Jak potraktować powyższą należność i odsetki na koniec roku? Czy dla jednostki będzie to dochód, czy należności? W jakim sprawozdaniu to wykazać: w Rb-27S czy Rb-27ZZ?

Sprawozdanie Rb-27S to sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej czy jednostki samorządu terytorialnego, natomiast sprawozdanie Rb-27ZZ jest sprawozdaniem z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami. Jeżeli jednostka otrzymuje dotację z zakresu administracji rządowej zlecone na swoje wydatki, należność za koszty z tytułu zużycia mediów powinny zostać wykazane w sprawozdaniu Rb-27ZZ.

sprawozdanie Rb-28

Sprawozdanie Rb-28. Sprawdź, jak przygotować

Sprawozdanie Rb-28 jest miesięcznym/rocznym sprawozdaniem z wykonania planu wydatków budżetu państwa, które sporządzają dysponenci środków budżetu państwa wszystkich stopni, z wyłączeniem kierowników placówek. Zobacz na przykładzie, jak przygotować Rb-28.

W sprawozdaniach miesięcznych – z wyjątkiem sprawozdań za grudzień – należy wypełnić kolumny klasyfikacji budżetowej:

• „Plan po zmianach”,

• „Zaangażowanie”,

• „Wykonanie wydatków”,

• „Zobowiązania według stanu na koniec okresu sprawozdawczego”.

W sprawozdaniu miesięcznym za grudzień i w sprawozdaniu rocznym, jeżeli wydatki jednostki zostały przeniesione do wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego, jednostki wypełniają również kolumnę „Wydatki, które nie wygasły z upływem bieżącego roku budżetowego”.

W kolumnach 1, 2, 3, 4 i 5 „Klasyfikacja budżetowa” wykazuje się obowiązujące w okresie sprawozdawczym podziałki klasyfikacji budżetowej. W kolumnie 6 „Plan (po zmianach)” wpisuje się dane o planowanych wydatkach, wynikających z planu finansowego jednostki, z uwzględnieniem zmian dokonanych w trybie określonym w ustawie o finansach publicznych, a w przypadku dysponenta części budżetowej, któremu podlegają placówki – również kwoty wynikające z planów finansowych tych placówek.

W kolumnie 7 „Zaangażowanie” ujmuje się kwoty wynikające z umów, decyzji i innych postanowień, których wykonanie powoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych w roku bieżącym. Zaangażowanie wydatków budżetowych jest etapem, który poprzedza dokonanie wydatku i prowadzi do zobowiązania. Najpierw pojawia się zaangażowanie, a później zobowiązanie i w konsekwencji wykonanie wydatków budżetowych.

Zaangażowanie wydatków budżetowych stanowi prawne zaangażowanie tych wydatków, które wynika np. z:

 • zawartych umów o pracę z pracownikami,

• zawartych umów z kontrahentami o wykonanie usługi lub dostarczenie towaru,

• wydanych decyzji itp.,

• niezapłaconych zobowiązań z roku poprzedniego, które wymagają zapłacenia w roku bieżącym. W kolumnie 8 „Wykonanie wydatków” prezentuje się wykonane wydatki, na podstawie danych księgowości analitycznej do konta „Rachunek bieżący jednostki budżetowej”.

Niewłaściwe obciążenia oraz uznania rachunków bieżących należy wykazywać za pomocą symbolu 4990 zamiast paragrafu. Niewłaściwe obciążenie wykazuje się zapisem zwykłym, a niewłaściwe uznania rachunku – jako liczbę ujemną. Kwoty te powinny być wyjaśnione i rozliczone w następnym okresie sprawozdawczym.

Należności zasądzone orzeczeniem sądu – czy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S

Pytanie: Czy w sprawozdaniu Rb-27S należy wykazywać należności zasądzone orzeczeniem sądu (wyrok, nakaz zapłaty), jeżeli z uwagi na brak możliwości odzyskania tych należności utworzono na nie odpis aktualizujący należność? Jeżeli należy je wykazać w sprawozdaniu Rb-27S, to czy należy je wykazać jako należności netto? Czy odsetki od należności oraz koszty komornicze powstałe w związku z egzekucją należności należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S?

W kolumnie „Należności” sprawozdania Rb-27S wykazujmy : salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów, chodzi tutaj jednak o odpisy należności z powodu np. umorzenia, korekty deklaracji podatkowej.

W kolumnie „Należności” nie wykazujemy należności długoterminowych. Odpisów aktualizujących wartość należności dokonuje się zgodnie z ustawą o rachunkowości, tj. na dzień bilansowy, należności wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty tj. łącznie z naliczonym oprocentowaniem i odsetkami za zwłokę, z zachowaniem zasady ostrożności.

Odliczanie VAT w jednostkach

Odliczanie VAT w jednostkach − wskazówki i przykłady ewidencji księgowej

Jednostki sektora finansów publicznych, które pełnią funkcje organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, nie są podatnikami VAT w zakresie, w jakim wykonują zadania publiczne, do których zostały powołane. Wyjątek od tej zasady stanowią czynności wykonywane w ramach zawartych umów cywilnoprawnych. Skorzystaj z praktycznych wskazówek dotyczących odliczania VAT i zobacz na przykładach ewidencję księgową.

Jednostki sektora finansów publicznych mogą wykonywać zarówno działalność opodatkowaną VAT, jak i działalność pozostającą poza systemem VAT. Aby prawidłowo określić, czy jednostka jest podatnikiem w stosunku do danej czynności, każdorazowo należy przeanalizować charakter prawny wykonywanej czynności. Przykładem mogą być posiłki, które są wydawane w stołówce szkolnej – w tej sytuacji gmina nie jest podatnikiem VAT, ponieważ realizuje zadania, które zostały na nią nałożone.

Gmina natomiast jest podatnikiem VAT, w przypadku gdy szkoła wynajmuje salę gimnastyczną prywatnej szkole tańca. Wówczas gmina wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną tym podatkiem.

Grzywna w celu przymuszenia – sprawdź księgowanie

Pytanie: Komenda miejska PSP nałożyła na osobę prawną grzywnę w celu przymuszenia w kwocie 5.000 zł oraz obciążono zobowiązanego opłatą za dokonanie czynności egzekucyjnych w kwocie 68 zł. Wyżej wymienioną operację jednostka ujęła w księgach rachunkowych w następujący sposób: - grzywnę w celu przymuszenia 221/760 paragraf 0580 - 5.000 zł;  - opłata za dokonanie czynności egzekucyjnych 221/760 - 68 zł, paragraf 0640. Czy przedstawiona ewidencja w księgach rachunkowych jest prawidłowa?

 Grzywnę w celu przymuszenia nakłada się, gdy egzekucja dotyczy spełnienia przez zobowiązanego obowiązku znoszenia lub zaniechania albo obowiązku wykonania czynności, a w szczególności czynności, której z powodu jej charakteru nie może spełnić inna osoba za zobowiązanego (art. 119 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji). Grzywnę nakłada się  również w sytuacji, gdy nie jest celowe zastosowanie innego środka egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym.

Grzywnę w celu przymuszenia nakłada organ egzekucyjny, który doręcza zobowiązanemu odpis tytułu wykonawczego i postanowienie o nałożeniu grzywny, w którym wzywa się do wykonania obowiązku określonego w tytule wykonawczym.