faktura korygująca

Błędnie wskazany na fakturze numer paragonu fiskalnego – jak poprawić

Pytanie: Przedsiębiorca, czynny podatnik VAT, wystawił klientowi (konsumentowi) fakturę sprzedaży do paragonu fiskalnego, jednak w fakturze wykazał zły numer paragonu fiskalnego, wszystkie pozostałe dane oraz cena, VAT, wartość były prawidłowo wykazane. Jak przedsiębiorca powinien prawidłowo skorygować numer paragonu fiskalnego na fakturze? Czy ma to być poprzez wystawienie faktury korygującej? Jeżeli tak, to jakie dane powinna zawierać taka faktura korygująca? Czy i jak powinna być ujęta taka faktura korygująca w pliku JPK? Jak wykazać pierwotną fakturę w pliku JPK z błędnym numerem paragonu?

Faktura korygująca powinna zawierać standardową treść wynikającą z przepisów art. 106j ust. 2 ustawy o VAT. A zatem powinna ona zawierać:

1)     numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2)     wskazane w art. 106j ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT dane wskazane na korygowanej fakturze (tj. dane określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5 ustawy o VAT oraz nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą),

3)     prawidłową treść korygowanej pozycji, tj. prawidłową treść numeru paragonu fiskalnego.

Rozliczenie otrzymanych faktur korygujących dotyczących zakupu energii elektrycznej

Pytanie: 12 grudnia 2023 r. spółka otrzymała od sprzedawcy energii elektrycznej fakturę korygującą (zmniejszającą). Korekta jest wystawiona 3 listopada 2023 r., a dotyczy sprzedaży za październik 2023 roku. Korekta została przesłana e-mailem z dopiskiem „przesyłamy korekty faktur za energię elektryczną za październik 2023 w związku ze zmianą ceny energii”. Spółka nie była wcześniej powiadomiona o wystawieniu korekty. Za który miesiąc w JPK_VAT spółka powinna wykazać/rozliczyć powyższą korektę?

Z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT wynika, że:

  • w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (w tym w przypadku udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen), lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione,
  • w przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione
  • jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Jak zaksięgować korektę faktury za energię dotyczącą ubiegłego roku

Pytanie: W 2023 roku otrzymaliśmy faktury korygujące do 2022 roku za energię z firmy Tauron. Firma nie zwraca nadpłat, tylko potrąca z bieżących faktur za energię. Nasza szkoła ma zwrot wydatków od uczestników pleneru ceramicznego za wypalanie prac ceramicznych. Zawsze wpłaty za energię od uczestników traktowaliśmy jako zwrot wydatków, ale w tym roku zastanawiam się, czy może być zwrot wydatku, skoro faktyczne wydatkowanej kwoty nie było, gdyż należność za zużytą energię została pokryta z nadpłaty za poprzedni rok. Częściowo wpłacaliśmy za energię, gdyż nie cała faktura została pokryta z nadpłaty, dlatego zastanawiam się, czy kwotę wpłaty od uczestników pleneru za zużytą energie na podstawie obciążeń z odczytów licznika, mogę potraktować tylko do wysokości faktycznej wpłaty do Tauron?

Zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym zmniejszają wykonanie planowanych wydatków w tym roku budżetowym (§ 19 rozporządzenia ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe).

Natomiast uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych stanowią dochody budżetu państwa.

W samorządowych jednostkach budżetowych  uregulowania dotyczące ewidencji zwrotów wydatków powinny być określone w przepisach wewnętrznych dotyczących polityki rachunkowości, praktykowane jest też zapisywanie zasad dotyczących zwrotu wydatków w uchwale budżetowej. Organ stanowiący JST ma bowiem prawo do określenia w uchwale budżetowej JST innych postanowień dotyczących wykonywania budżetu (art. 212 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych). W przypadku braku takich uregulowań zastosowanie ma ogólna zasada gospodarki finansowej jednostek budżetowej, w myśl której zwroty z lat ubiegłych będą stanowiły dochód.