działalność gospodarcza

Zawieszenie działalności gospodarczej

Zawieszenie działalności gospodarczej a podatki – sprawdź, jakie masz obowiązki

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą bez zatrudniania pracowników, mogą ją zawiesić. W niektórych przypadkach skorzystanie z możliwości zawieszenia działalności może okazać się bardzo pomocne. Pozwala to na znaczne ograniczenie kosztów ZUS czy podatków. Zawieszenie działalności wywołuje również skutki w sferze podatkowej. Sprawdź, jakie.

Możliwość zawieszania działalności gospodarczej przewidziana jest w art. 22 ust. 1 Prawo przedsiębiorców. Dotyczy ona przedsiębiorcy, który nie zatrudnia pracowników. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz jej wznowienie następuje na wniosek przedsiębiorcy złożony za pośrednictwem CEIDG.

Okres zawieszenia zależy od podatnika, nie może być jednak krótszy niż 30 dni.

Jeśli we wniosku o zawieszenie przedsiębiorca wskazał datę wznowienia działalności, działalność zostanie wznowiona w wybranym dniu, bez konieczności składania dodatkowego wniosku w tym zakresie. Jeśli  data wznowienia nie zostanie podana, to działalność będzie zawieszona bezterminowo, dopóki nie zostanie wznowiona lub wykreślona.

Czynności podczas, które mogą być wykonywane podczas zawieszenia

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednak w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca:

  • może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;
  • może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  • może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
  • ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  • wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
  • może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  • może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;
  • może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw.

Odliczenie VAT z faktury za zakup apartamentu hotelowego w 2020 roku

Pytanie: W roku 2020 roku zakupiłam jako osoba fizyczna apartament hotelowy i miejsce postojowe. Na fakturze za zakup był adres zamieszkania i NIP. Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - usługi logistyczne. Czy jeżeli kupiłam ten apartament na siebie jako osoba prywatna, a nie na działalność i apartament był przeznaczony z myślą o wynajmie, to mogę od wystawionych faktur za zakup odliczyć VAT? Chodzi mi o to, czy mogę odzyskać VAT zapłacony z tych faktur? Jak tego dokonać?

Obowiązującą na gruncie VAT definicję działalności gospodarczej określa art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Z definicji tej wynika, że działalność gospodarcza w rozumieniu VAT obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 zdanie drugie ustawy o VAT).

Powoduje to, że działalnością gospodarczą w rozumieniu VAT jest również wynajmowanie przez osoby fizyczne składników majątku prywatnego, czyli tzw. prywatny wynajem (zob. przykładowo interpretacje indywidualne dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.180.2020.1.RR oraz z 2 lutego 2023 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.656.2022.2.MM).

Powoduje to, że wynajem przedmiotowego apartamentu podlega opodatkowaniu  VAT i jest tym podatkiem opodatkowany według stawki 8% lub 23%.

Zawieszona działalność gospodarcza nabywcy – czy można wystawić fakturę

Pytanie: Czy można wystawić fakturę sprzedaży dla nabywcy, który obecnie ma zawieszoną działalność gospodarczą?

Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni (art. 23 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców).

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 25 ust. 1 ww. ustawy).

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

1) może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;

2) może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

3) może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;

4) ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

5) wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;

6) może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

7) może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;

8) może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw

 (art. 25 ust. 2 wskazanej ustawy Prawo przedsiębiorców).