Sprawdź, kiedy Sanepid może zapukać do drzwi pracodawcy w 2012 r.!

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

Dodano: 29 marca 2012
probówki

Jeżeli u pracodawcy funkcjonuje stołówka pracownicza lub barek, Sanepid może skontrolować m.in. warunki przechowywania i sprzedaży żywności. Sanepid wydaje również decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej. Przeczytaj, jakie uprawnienia ma Sanepid i jakie kary w 2012 r. może nałożyć na pracodawcę, który utrudnia przeprowadzenie kontroli.

Jakie są zadania PIS w odniesieniu do pracodawców? Czy pracodawca rozpoczynający działalność gospodarczą ma obowiązek powiadomić Sanepid? Przeczytaj tekst i poznaj odpowiedź na te i inne pytania.

Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w odniesieniu do pracodawców

Spośród wielu organów i instytucji kontrolnych funkcjonujących w naszym państwie bardzo ważną rolę pełni Państwowa Inspekcja Sanitarna (dalej: Sanepid). Jest to państwowa służba i inspekcja sanitarna, wyposażona w szerokie kompetencje kontrolne. Działa na podstawie ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2006 r. nr 122, poz. 851, z późn. zm.), dalej: ustawa o PIS.

Sanepid przeprowadza kontrolę stanu sanitarnego oraz przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w różnego rodzaju jednostkach, instytucjach i - przede wszystkim - w zakładach pracy, niezależnie od ich formy własnościowej i organizacyjnej.

Kontroli podlegają warunki zdrowotne środowiska pracy, w szczególności pod kątem zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy.

Ponadto Sanepid ma prawo kontroli utrzymania należytego stanu higienicznego m.in.:

  • nieruchomości,
  • zakładów pracy,
  • instytucji, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, w tym dróg.

W związku z tym, tak jak wspomnieliśmy na wstępie, jeżeli u danego pracodawcy funkcjonuje zakład żywienia zbiorowego (np. stołówka pracownicza, barek, czy kantyna) wówczas Sanepid także ma prawo kontrolowania warunków przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego.

Na podstawie art. 5 pkt 4a ustawy o PIS inspektorzy Sanepidu mają także uprawnienia w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób, do których należy m.in. wydawanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia.

Należy jednak pamiętać, że decyzja ta ma charakter wyłącznie deklaratoryjny, tzn. decyzją tą organ administracji stwierdza tylko zaistnienie pewnego stanu faktycznego.

Jak wskazał NSA w wyroku z 12 grudnia 2008 r. (II OSK 1457/08, LEX nr 507909) jest ona tylko dowodem zaistnienia określonego faktu i nie wpływa w żaden sposób na ewentualną odpowiedzialność cywilną pracodawcy. Decyzja taka może mieć wpływ na stwierdzenie odpowiedzialności pracodawcy, gdyż - jak wykazano wyżej - stwierdza ona zaistnienie choroby. Jednak w wyroku z 25 maja 2010 r. WSA w Gliwicach (IV SA/Gl 828/09, LEX nr 585113) wyraźnie wskazał, że decyzja o stwierdzeniu choroby zawodowej nie może ustalać pracodawcy, u którego warunki pracy spowodowały wystąpienie u pracownika choroby zawodowej, gdyż nie taka jest jej rola. WSA stwierdził też, że organy sanitarne rozpatrują sytuację związaną z narażeniem na powstanie choroby zawodowej, nie są, zatem zobowiązane do udowodnienia, że praca u konkretnego pracodawcy chorobę tę spowodowała.

Organy inspekcji sanitarnej nie ustalają samej odpowiedzialności pracodawcy za ewentualne skutki szkodliwych warunków pracy.

W tej materii właściwy jest sąd powszechny. Natomiast organy inspekcji sanitarnej zobowiązane są brać pod uwagę ocenę warunków pracy i występujące w środowisku pracy narażenie na czynniki szkodliwe dla zdrowia w kontekście całości okresu zatrudnienia, a nie odnosić jej jedynie do oceny warunków pracy u ostatniego pracodawcy. Ograniczony merytorycznie zakres decyzji Sanepidu w kwestii choroby zawodowej potwierdził WSA w Opolu, który w wyroku z 16 kwietnia 2009 r. (II SA/Op 54/09, LEX nr 507913) wskazał wyraźnie, że inspektor sanitarny nie posiada kompetencji do rozpoznania choroby zawodowej. Inspektor sanitarny właściwy jest natomiast do stwierdzenia choroby zawodowej, bądź orzeczenia o braku podstaw do jej stwierdzenia.

Pracodawca rozpoczynający działalność gospodarczą ma obowiązek poinformować Sanepid

Pracodawca zgodnie z art. 209 Kodeksu pracy:

  • rozpoczynający działalność,
  • zmieniający: miejsce, rodzaj, zakres prowadzonej działalności, w tym dokonujący zmiany technologii lub profilu produkcji,
ma obowiązek, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności lub jej zmiany, zawiadomić na piśmie właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.

Poinformowanie o zmianach w technologii lub profilu produkcji jest obowiązkowe, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników. Przyjmuje się, że powyższe obowiązki zaczynają ciążyć na danym podmiocie z chwilą, gdy uzyska on przymiot pracodawcy, tzn. z chwilą zatrudnienia pierwszego pracownika (por. A. Jasińska-Cichoń „Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy” Praca i Zabezp. Społ. 1997/11/42).

Uprawnienia kontrolne Sanepidu wobec pracodawców

Przedmiotem kontroli inspektorów Sanepidu są - jak wskazano wyżej - warunki higieniczno-sanitarne panujące np. w pomieszczeniach pracy, wypoczynku, czy żywienia zbiorowego.

Należy pamiętać, że inspekcja sanitarna nie jest zobowiązana lub upoważniona do szczegółowej kontroli warunków pracy pod kątem zasad bhp. Jednak  często jest tak, że warunki bhp są ściśle powiązane z warunkami sanitarnymi i naruszenie zasad ochrony zdrowia i warunków sanitarnych  stanowi także naruszenie zasad bhp.

Jeżeli inspektor kontroli Sanepidu zapuka do drzwi pracodawcy w celu przeprowadzenia kontroli, należy do wpuścić go do:

  • zakładu pracy,
  • do wszelkich pomieszczeń i urządzeń wchodzących w skład danego zakładu,
  • innych obiektów użyteczności publicznej,
  • obiektów handlowych, nieruchomości oraz wszystkich pomieszczeń wchodzących w ich skład,
  • środków transportu i obiektów z nimi związanych, w tym również na statki morskie, żeglugi śródlądowej i powietrzne,
  • obiektów będących w trakcie budowy.
W trakcie kontroli trzeba będzie składać pisemne lub ustne informacje. Inspektorzy Sanepidu mogą wzywać i przesłuchiwać osoby, żądać okazania dokumentów i udostępniania wszelkich danych. Mogą również pobierać próbki do badań laboratoryjnych.

Pracodawca zawsze musi współdziałać w trakcie takiej kontroli.

Zastosowanie się do żądań i nakazów inspektora Sanepidu przeprowadzającego kontrolę jest nakazem prawnym, wzmocnionym sankcją karną za wykroczenie. Zgodnie, bowiem z art. 38 ust. 1 ustawy o PIS,  kto utrudnia lub udaremnia działalność organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, podlega karze aresztu do 30 dni, karze ograniczenia wolności albo karze grzywny.

Inspektor w trakcie kontroli stwierdził naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, co dalej?

Gdy w ramach postępowania kontrolnego inspektor sanitarny stwierdzi naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, wówczas nakazuje pracodawcy usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień. Ponadto, w  przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w działalności kontrolowanej jednostki, mogących mieć wpływ na stan zdrowia lub życie ludzi, inspektor zawiadamia także o stwierdzonych uchybieniach kierownictwo kontrolowanej jednostki lub jednostkę albo organ powołany do sprawowania nadzoru nad tą jednostką.

Jednostka lub organ nadzorujący lub zarządzający działalnością danego zakładu, mają obowiązek, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, powiadomić o podjętych i wykonanych czynnościach właściwego państwowego inspektora sanitarnego.

Trzeba zauważyć, że w przypadku pracodawców będących podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą (szpitali, przychodni, gabinetów lekarskich itp.) właściwy inspektor Sanepidu ma jeszcze dodatkowy obowiązek powiadomienia o uchybieniach właściwego organu rejestrowego. Niezależnie od tego jednostka zarządzająca podmiotem prowadzącym działalność leczniczą także ma obowiązek powiadomienia Sanepidu o podjętych działaniach w celu usunięcia uchybień - we wskazanym wyżej 30-dniowym terminie.

PRZYKŁAD
Przedsiębiorstwo M. sp. z o.o. prowadzi działalność w branży spożywczej - zajmuje się produkcją mięsa i jego przetworów. Jest to firma wielozakładowa, a zakłady produkcyjne znajdują się w miejscowościach S., C., i N. Wskutek kontroli inspekcji sanitarnej, linia produkcyjna konserw w zakładzie nr 1 spółki M. znajdującym się w miejscowości S. została zamknięta ze względu na niespełnianie wymogów sanitarnych. Inspektor Sanepidu nakazał natychmiastowe zatrzymanie produkcji, wstrzymanie sprzedaży i pobrał stosowne próbki produktów do badań. Decyzja miała walor natychmiastowej wykonalności i została wydana 31 stycznia. Ponadto w tej samej decyzji inspektor nakazał usunięcie stwierdzonych uchybień w terminie 2-tygodniowym tj. do dnia 14 lutego. Poza wydaniem decyzji, inspektor wysłał także do zarządu spółki M. informację o zaistniałych uchybieniach, wraz z kopią decyzji i nakazem podjęcia czynności w celu usunięcia uchybień przez zarząd spółki. W tej sytuacji, niezależnie od działań podjętych przez kierownictwo zakładu w S., także zarząd spółki ma obowiązek przedłożyć stosowną informację powiatowemu inspektorowi sanitarnemu, właściwemu miejscowo dla siedziby zakładu w S. Zarządowi doręczono informację z Sanepidu w dniu 3 lutego, tym samym termin na udzielenie odpowiedzi i informacji o podjętych działaniach dla zarządu spółki jest wyznaczony na dzień 5 marca.

Kiedy naruszenie wymagań higieny i sanitarnych stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia …

Jeżeli naruszenie wymagań higieny i sanitarnych stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia wówczas inspektor nakazuje:

1. unieruchomienie zakładu pracy lub jego części, np.:

  • zamknięcie danego stanowiska pracy,
  • zatrzymanie maszyny lub innego urządzenia,
2. zamknięcie obiektu użyteczności publicznej,

3. wyłączenie z eksploatacji środka transportu,

4. wycofanie z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetyku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo

5. podjęcie lub zaprzestanie innych działań mających wpływ na warunki higieniczno-sanitarne.

Wskazane wyżej nakazy są wydawane, jako decyzje administracyjne w rozumieniu art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego. Decyzje w przypadkach stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia, w tym wskazane wyżej: unieruchomienie zakładu, wyłączenie z eksploatacji środka transportu, są decyzjami podlegającymi natychmiastowemu wykonaniu.

Poza wskazanymi wyżej uprawnieniami w zakresie wyłączenia z eksploatacji lub zamknięcia zakładu, inspektorzy Sanepidu mają też prawo:

1. wydania nakazu wstrzymania produkcji lub wprowadzania do obrotu, albo wycofania z obrotu, na czas niezbędny do przeprowadzenia oceny i badań jego bezpieczeństwa, nie dłuższy jednak niż 18 miesięcy, produktu co, do którego istnieją uzasadnione podejrzenia, że stwarza on zagrożenie życia lub zdrowia ludzi,

2. zatrzymania produktu i nakazania nakazuje zaprzestania prowadzenia działalności w pomieszczeniach lub obiektach służących wytwarzaniu lub wprowadzaniu takiego produktu do obrotu na czas niezbędny do usunięcia zagrożenia, nie dłuższy niż 3 miesiące,

3. zgłoszenia sprzeciwu przeciwko:

  • uruchomieniu wybudowanego lub przebudowanego zakładu pracy lub innego obiektu budowlanego,
  • wprowadzeniu nowych technologii lub zmian w technologii,
  • dopuszczeniu do obrotu materiałów stosowanych w budownictwie lub innych wyrobów mogących mieć wpływ na zdrowie ludzi,
4. zabezpieczenia pomieszczeń, środków transportu, maszyn i innych urządzeń, środków spożywczych, przedmiotów użytku, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetyków, detergentów, substancji chemicznych i preparatów chemicznych oraz innych wyrobów mogących mieć wpływ na zdrowie ludzi.
Powyższe nakazy i zakazy są wprowadzane także w drodze decyzji administracyjnej.

Wpisy do książki kontroli obowiązkowe dla każdego przedsiębiorcy!

Należy też pamiętać, że zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), dalej: usdg każdy przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów. Książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności. W tej książce, inspektorzy Sanepidu wpisują zalecenia pokontrolne oraz inne dane wynikające z czynności kontrolnych.

Książka kontroli może być prowadzona także w formie elektronicznej. Przedsiębiorca, który prowadzi książkę kontroli w formie elektronicznej, sam dokonuje wpisów oraz aktualizacji danych zawartych w książce kontroli. W związku z tym art. 81 ust. 2 usdg wprowadza domniemanie zgodności danych w książce kontroli prowadzonej w formie elektronicznej z dokumentami przechowywanymi przez przedsiębiorcę.

Każdy pracodawca powinien, taką książkę dysponować i w razie potrzeby - udostępniać inspektorom w celu wykonania odpowiednich wpisów.

Tekst opublikowany: 

28 marca 2012 r.

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.