Obowiązki pracodawcy zatrudniającego powyżej 20 pracowników

Autor: Bartosz Miszewski

Dodano: 16 kwietnia 2010
Pytanie:  Jakie wymogi i obowiązki nałożone są na pracodawcę jeżeli zwiększy zatrudnienie powyżej 20 pracowników?
Odpowiedź: 

Przepisy prawa nakładają na pracodawców niektóre obowiązki w momencie gdy u danego pracodawcy zatrudnionych jest określona liczba pracowników. Większość tych obowiązków powstaje, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników (a więc 20 i więcej).

Do najważniejszych z nich należą:

3. obowiązki wynikające z ustawy o „zwolnieniach grupowych” np. obowiązek wypłaty pracownikom odpraw pieniężnych w przypadku dokonywania zwolnień z przyczyn niedotyczących pracownika;

4. utworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym min. konieczność wprowadzenia regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, otworzenia odrębnego rachunku bankowego na środki funduszu, konieczność odprowadzania równowartości odpisów podstawowych na rachunek bankowy funduszu; należy pamiętać, że obowiązki te zostają nałożone na pracodawcę, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty;

5. ustalanie prawa i wysokości zasiłków (chorobowego, wyrównawczego, macierzyńskiego, rodzinnego) oraz ich wypłacanie  - (obowiązek ten powstaje w  przypadku zatrudniania powyżej 20 ubezpieczonych (pracowników), zatem pracodawca, który zatrudnia 20 (i mniej) pracowników nie ma takiego obowiązku;

6. utworzenie dla pracowników palarni, bez względu na to czy w zakładzie zatrudnieni są palacze.

Tekst opublikowany: 

10 lipca 2009 r.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz