Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Pozostałą nieumorzoną wartość samochodu po wykupie od firmy leasingowej nadal rozlicza Pani w księgach rachunkowych w koszty amortyzacji. Natomiast odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty podatkowe dokonuje Pani dopiero po zakończonej umowie leasingu od wartości samochodu wynikającej z faktury za wykup.
Zawarta w 2006 r. przez Pani spółkę umowa stanowiła leasing finansowy dla celów rachunkowych i operacyjny dla celów podatkowych. W latach 2006-2007 nie wykazała Pani w księgach rachunkowych spółki środka trwałego z tytułu umowy leasingu. Ustawa o rachunkowości przewiduje takie rozwiązanie w przypadku, gdy jednostka nie podlega badaniu i ogłaszaniu sprawozdania finansowego.
W 2008 r. w związku z badaniem sprawozdania dokonała Pani korekty ujęcia umowy leasingu finansowego w księgach rachunkowych poprzez wprowadzanie samochodu do ewidencji środków trwałych z prawem do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Prawidłowo ujęła Pani odpisy amortyzacyjne za lata 2006-2007 w wyniku z lat ubiegłych, a od 2008 r. w koszty amortyzacji.
Natomiast z chwilą wykupu samochodu od leasingodawcy wprowadza go Pani do podatkowej ewidencji środków trwałych, chyba że kwota wykupu nie przekracza 3.500 zł, to nie ma Pani obowiązku.
Zatem dokonuje Pani wyboru w przypadku wykupu samochodu za kwotę niższą od 3.500 zł - kwotę wykupu zalicza Pani bezpośrednio w koszty podatkowe lub wprowadza samochód do podatkowej ewidencji środków i dokonuje jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (100%) w koszty podatkowe.
Jeżeli kwota wykupu przewyższa 3.500 zł wprowadza Pani samochód do podatkowej ewidencji środków trwałych i dokonuje odpisów amortyzacyjnych według Wykazu stawek (dla samochodu osobowego stawka amortyzacji wynosi 20%, a dla używanego samochodu osobowego 40%)
Umowa leasingu samochodu osobowego o wartości 100.000 zł na 36 miesięcy (od maja 2006 r. do kwietnia 2009 r.). Leasing finansowy dla celów rachunkowych i operacyjny dla celów podatkowych. Spółka wprowadziła samochód do ewidencji środków trwałych w 2008 r. Wartość wykupu samochodu 4.500 zł.
Dla uproszczenia pominięto rozliczenie podatku VAT.
Ujęcie księgowe (umowa leasingu):
Środek trwały 100.000 zł
Odpisy amortyzacyjne w 2006 r. (za 8 miesięcy, stawka 20%) 13.333,33 zł - wynik z lat ubiegłych.
Odpisy amortyzacyjne w 2007 r. (za 12 miesięcy, stawka 20%) 20.000 zł - wynik z lat ubiegłych.
Odpisy amortyzacyjne w 2008 r. (za 12 miesięcy, stawka 20%) 20.000 zł - koszty rachunkowe.
Odpisy amortyzacyjne w 2009 r. (za 4 miesiące, stawka 20%) 6.666,67 zł - koszty rachunkowe.
Ujęcie księgowe (po wykupie):
Środek trwały 100.000 zł - kontynuacja odpisów amortyzacyjnych.
Odpisy amortyzacyjne w 2009 r. (za 8 miesięcy, stawka 20%) 13333,33 zł - koszty rachunkowe.
Odpisy amortyzacyjne w 2010 r. (za 12 miesięcy, stawka 20%) 20.000 zł - koszty rachunkowe.
Odpisy amortyzacyjne w 2011 r. (za 4 miesiące, stawka 20%) 6.666,67 zł - koszty rachunkowe.
Ujęcie podatkowe (po wykupie):
Środek trwały 4.500 zł (używany)
Odpisy amortyzacyjne w 2009 r. (za 8 miesięcy, stawka 40%) 1.200 zł - koszty podatkowe.
Odpisy amortyzacyjne w 2010 r. (za 12 miesięcy, stawka 40%) 1.800 zł - koszty podatkowe.
Odpisy amortyzacyjne w 2011 r. (za 10 miesięcy, stawka 20%) 1.500 zł - koszty podatkowe.
10 września 2009 r.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.