Śmierć pracownika w trakcie stosunku pracy a zapis w świadectwie pracy

Monika Frączek

Autor: Monika Frączek

Dodano: 25 maja 2012
Pytanie:  Jeden z naszych pracowników umarł w trakcie trwania stosunku pracy. Pracownik miał niewykorzystany urlop z roku poprzedniego (12 dni), za rok bieżący przysługiwało mu 11 dni urlopu. Pracownik w bieżącym roku nie korzystał z urlopu. Ekwiwalent za niewykorzystany urlop zostanie wypłacony żonie zmarłego pracownika. Czy w świadectwie pracy w punkcie 4.1 (wymiar wykorzystanego urlopu) należy wykazać liczbę, za który zostanie wypłacony ekwiwalent za urlop?

Przeczytaj odpowiedź eksperta i dowiedz się, czy pracodawca ma obowiązek zamieścić informację w świadectwie pracy o liczbie dni urlopu wypoczynkowego, za które zostanie wypłacony ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

Odpowiedź: 

Tak, świadectwo pracy wydaje się pracownikowi w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Przepisy prawa pracy nie wprowadzają żadnych odrębności w treści świadectwa pracy wystawianego w przypadku, gdy pracownik zmarł.

Odrębność dotyczy tylko zasad doręczania świadectwa pracy. Rozporządzenie w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania stanowi tylko, że w razie wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracownika pracodawca sporządza świadectwo pracy i włącza je do akt osobowych zmarłego pracownika. Z wnioskiem o wydanie przez pracodawcę świadectwa pracy może wystąpić członek rodziny zmarłego pracownika, a także inna osoba będąca spadkobiercą tego pracownika.

Ponieważ więc wypłacenie ekwiwalentu jest formą „wykorzystania” urlopu wypoczynkowego, należy informację na ten temat wpisać w świadectwie pracy. Nie ma przy tym znaczenia, że osobą której ten ekwiwalent zostanie w praktyce wypłacony będzie żona jako następca prawny pracownika.

Tekst opublikowany: 

17 maja 2012 r.

Monika Frączek

Autor: Monika Frączek

Prawnik, autorka opracowań z zakresu prawa pracy. Od 1998 r. była głównym specjalistą w Departamencie Prawa Pracy, w Ministerstwie Pracy i Polityki Od 2003 r. pracowała w Wydziale Legislacji Departamentu Prawa Pracy. Uczestniczyła w pracach legislacyjnych w MPiPS i Parlamencie. Absolwentka Podyplomowego Studium Zbiorowych Stosunków Pracy i Zasobów Ludzkich, w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnik Podyplomowego Studium Zagadnień Legislacyjnych prowadzonego na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy. Autorka opracowań z zakresu prawa pracy kierowanych do pracowników kadr i działów personalnych, a także osób zarządzających. Obecnie prowadzi swoją firmę doradczą oraz prowadzi szkolenia z tematyki prawa pracy dla działów kadr, osób zarządzających oraz związków zawodowych, w szczególności z czasu pracy, dokumentacji pracowniczej, zgodnego z prawem zatrudniania i zwalniania pracowników, podnoszenia kwalifikacji zawodowych uprawnień rodzicielskich, problematyki pracy tymczasowej.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz