Podstawa ustalenia wynagrodzenia w jednostce budżetowej

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

Dodano: 13 sierpnia 2009
Pytanie:  Jakim dokumentem powinny być ustalane wynagrodzenia: kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, skarbnika gminy, kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników referatów, sekretarza gminy. Czy powinny być ustalane zarządzeniem Wójta Gminy  i czy podlegają ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej?
Odpowiedź: 

Wynagrodzenia powinny być ustalane dla kierowników referatów i innych komórek urzędu gminy oraz dla sekretarza gminy w regulaminie wynagradzania urzędu. Natomiast dla skarbnika gminy zasady wynagradzania określa się w akcie powołania. Dla kierowników jednostek organizacyjnych właściwym do określania wynagrodzenia jest umowa o pracę. W przypadku kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SPZOZ) zasady wynagradzania mogą być określone w regulaminie lub innych przepisach płacowych SPZOZ, albo w umowie o pracę względnie umowie cywilnoprawnej na podstawie, której zatrudniony został kierownik SPZOZ.

Pracodawca samorządowy w regulaminie wynagradzania określa, dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego. W stosunku do kierowników referatów i innych komórek organizacyjnych urzędu gminy warunki wynagradzania powinny być określone we wskazanym wyżej regulaminie. To samo dotyczy także sekretarza gminy, jako że jest on pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i nie jest zaliczany do grupy pracowników zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy.

W przypadku skarbnika gminy  –  głównego księgowego budżetu, zasady wynagradzania powinny być określone w akcie powołania, ponieważ zalicza się go do osób zarządzających w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

W przypadku kierowników jednostek organizacyjnych, będących pracodawcami samorządowymi (tzn. mających prawo zatrudniania pracowników i posiadających samodzielność organizacyjną), ich dyrektorzy, – jako osoby zarządzające w imieniu pracodawcy zakładem pracy nie mogą mieć określonych wynagrodzeń w regulaminach ani w innych aktach zakładowych. Wynagrodzenia tych osób powinny być określone w umowach o pracę, gdyż przepisy o pracownikach samorządowych nie przewidują możliwości wydawania zarządzeń określających wynagrodzenia osób zatrudnionych na tego typu stanowiskach (zarządzeniem takim nie jest zarządzenie wójta określające maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych tych jednostek oraz zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, gdyż dotyczy ono jedynie wyznaczenia wskazanej wyżej kwoty maksymalnej).

W przypadku kierownika SPZOZ warunki wynagradzania powinna określać umowa o pracę lub umowa cywilnoprawna. Możliwe jest także określenie wynagrodzenia w regulaminie wynagradzania obowiązującym w SPZOZ (por. uchwałę SN z 22 listopada 2001 r. III ZP 23/01, OSNP 2002/6/135).

W Biuletynie Informacji Publicznej zamieszcza się informacje o:

1. zasobach pieniężnych,

2. nieruchomościach,

3. udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu,

4. prowadzeniu działalności gospodarczej,

5. dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych,

6. dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,

7. mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 zł,

8. zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 zł, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone,

następujących osób:

- radnego,

- wójta, zastępcy wójta,

- sekretarza gminy,

- skarbnika gminy,

- kierownika jednostki organizacyjnej gminy,

- osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną,

- osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta.

Powyższe oznacza, że oświadczenia majątkowe, ujawniane w Biuletynie Informacji Publicznej powinny składać wszystkie wymienione w pytaniu osoby, przy czym w przypadku kierowników referatów lub innych komórek organizacyjnych gminy obowiązek ten dotyczy tylko osób wydających decyzje w imieniu wójta.

- art. 772 § 5, art. 128 § 2 pkt 2, art. 24126 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94),
- art. 4 ust. 1 pkt 2, art. 5, art. 39 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458),
- art. 44 ust. 4 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. nr 14, poz. 89, z późn. zm.),
- art. 24h ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).
Tekst opublikowany: 

13 sierpnia 2009 r.

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz