Błędny zapis w świadectwie pracy

Mariusz Pigulski

Autor: Mariusz Pigulski

Dodano: 1 lutego 2011
Pytanie:  W wydanym w listopadzie 2010 r. pracownikowi świadectwie pracy popełniono błąd, podając błędny zapis dotyczący sposobu rozwiązania umowy o pracę (nieprawidłowy artykuł Kodeksu pracy). Pracodawca chciałby poprawić ten błąd. Czy w związku z tym powinien wystawić ponownie świadectwo pracy z właściwymi danymi, nową datą jego wystawienia i umieszczeniem w pkt. „informacje uzupełniające" informacji o treści „sprostowanie świadectwa pracy z dnia 30 listopada 2010 r."? Czy taki sposób poprawy świadectwa jest prawidłowy. Czy błędnie wypisane świadectwo powinno zostać usunięte z akt?
Odpowiedź: 

Sprostowanie świadectwa pracy polega na wystawieniu zupełnie nowego dokumentu, na którym należy wpisać nową datę jego sporządzenia. Nie należy na nim zamieszczać informacji o sprostowaniu. Kopię nowego świadectwa pracy wraz z potwierdzeniem jego odbioru lub wysyłki należy wpiąć do części „C” akt osobowych. Warto także napisać i włożyć do akt notatkę służbową, wyjaśniającą przyczyny ponownego wystawienia świadectwa. Wcześniej wydane świadectwo powinno zostać usunięte z akt osobowych pracownika.

Pracodawca, w myśl przepisów prawa pracy, jest obowiązany niezwłocznie (nie później jednak niż w ciągu 7. dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy) wydać/dostarczyć pracownikowi świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem umowy o pracę.

Problematykę sporządzania świadectw pracy reguluje art. 97 Kodeksu pracy dalej kp oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania.

Zgodnie z tymi regulacjami w świadectwie pracy powinny znaleźć się informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy. Ponadto zamieszcza się w nim dane niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego, dotyczące m.in.:
-          wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy,
-          podstawy prawnej rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
-          urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
-          okresu korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia,
-          liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie, zgodnie z art. 92 kp w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
-          wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 kp,
-          okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych.

Ponadto w treści świadectwa pracy obowiązkowo zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę, a na żądanie pracownika informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Co ważne, pracownik, który nie zgadza się z treścią świadectwa pracy, ma prawo w ciągu 7. dni od dnia jego otrzymania wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o jego sprostowanie (art. 97 § 2^1 kp).

Sprostowanie świadectwa pracy polega na wystawieniu zupełnie nowego dokumentu. Nie wolno dokonywać skreśleń lub korekt na wcześniej wydanym zatrudnionemu świadectwie pracy.

Podkreślmy, iż pracodawca, jeśli uzna to za stosowne, może nie uznać żądania pracownika i odmówić sprostowania świadectwa pracy. W takiej sytuacji podmiot zatrudniający powinien w ciągu 7. dni od otrzymania wniosku pracownika powiadomić go o odmowie sprostowania.

Tekst opublikowany: 

17 stycznia 2011 r.

Mariusz Pigulski

Autor: Mariusz Pigulski

Specjalista w zakresie kadr i płac. Autor licznych opracowań i publikacji z zakresu kadr, rozliczania wynagrodzeń, składek ZUS oraz podatku.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz