Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
W połowie bieżącego roku mają wejść w życie przepisy, które będą nakładać obowiązek rejestracji w systemie SENT przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Jest to wcześniejszy termin wdrożenia nowego obowiązku, niż pierwotnie planowano.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Projekt zmian w ustawie o KAS – jakie skutki dla przedsiębiorców
MF planuje zmiany w akcyzie dotyczące opodatkowania saszetek nikotynowych
Poznaj wyjaśnienia MF w zakresie stosowania e-SAD do niektórych wyrobów
Od 12 stycznia kolejne towary z obowiązkiem zgłaszania do SENT
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt przepisów, których celem jest nowelizacja ustawy z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Dotyczy on obowiązków związanych ze stosowaniem regulacji w zakresie systemu monitorowania przewozu drogowego i kolejowego towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (System Elektronicznego Nadzoru Transportu – SENT). System ten jest prowadzony jako rozwiązanie informatyczne przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Obejmuje on m.in. takie towary wrażliwe jak paliwa silnikowe, paliwa opałowe, alkohol etylowy, susz tytoniowy, rozpuszczalniki, a także przywożone do Polski odpady.
Projekt zakłada wcześniejsze wejście w życie przepisów o obowiązku rejestracji w systemie SENT przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. W świetle proponowanych regulacji, przepisy te zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 r., a nie jak wcześniej planowano – od 1 stycznia 2025 r.
Jak tłumaczą autorzy projektu, zmiana polegająca na skróceniu vacatio legis o 6 miesięcy związana jest z pilną potrzebą zwiększenia efektywności wykonywania kontroli podmiotów, uczestniczących w przewozach drogowych, a także wzmocnienia egzekucji przepisów prawa dotyczących wykonywania przewozu drogowego rzeczy przez podmioty uprawnione. Szczególne znaczenie w omawianym zakresie ma bowiem sprawowanie właściwego i efektywnego nadzoru w odniesieniu do międzynarodowego transportu drogowego rzeczy i przewozu kabotażowego, które to rodzaje operacji transportowych szczególnie negatywnie oddziałują na rodzimy rynek transportu drogowego.
Projektodawcy wyjaśnili zarazem, że przygotowany projekt ustawy jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowych, w tym przewoźników będących organizatorami protestów przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą, w zakresie wprowadzenia zmian ustawowych w kierunku wyeliminowania niezgodnych z prawem praktyk. Do przygotowania propozycji takich zmian – ukierunkowanych na uszczelnienie systemu SENT – Ministerstwo Infrastruktury zobowiązało się w porozumieniu z 16 stycznia 2024 r. zawartym z organizatorami wspomnianych protestów.
W świetle przyjętych założeń, wprowadzenie rozwiązań przewidzianych w ustawie złagodzi negatywne skutki czynników zewnętrznych na rynku międzynarodowym względem polskich przedsiębiorców transportu drogowego. Zwiększy też szanse na funkcjonowanie polskich podmiotów na równych i uczciwych zasadach.
Nowelizacja ma wejść w życie po 14 dniach od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.